Turtele Maicii Domnului sau scutecele Domnului – rețeta modernă

 

“Turtele Maicii Domnului’ este un desert traditional care se pregateste in Ajun de Craciun dar si in Ajunul Bobotezei. Se pare ca ar fi o reteta veche romaneasca, nu stiu detalii, cam cat de veche este, nu am sapat prea mult dupa informatii, cert este ca in prezent nu este prea cunoscuta aceasta reteta si este din ce in ce mai putin regasita pe mesele noastre de sarbatori si probabil ca va disparea in timp si acest obicei ca multe altele. Bunicile sau strabunicile noastre le pregateau in ajunul Craciunului pentru a intampina preotul si colindatorii care le treceau pragul casei. Este o reteta de post si se prepara in Moldova mai ales. I se mai spune “Scutecele Domnului”, ” Pelincile lui Isus”, “julfa”, “turte rupte” sau “turte de Craciun”. Eu am facut-o acum de Boboteaza si am preparat varianta moderna si mai usoara, cu nuca. Varianta originala, una migaloasa de altfel si de durata, cu mai multe etape, intinzandu-se pe mai multe zile, este cu o crema din spuma de canepa, numita julfa (vedeti AICI reteta originala) . Dar nici varianta cu moderna, cu nuca nu este atat de usoara si rapida, ci presupune si ea un timp de lucru mai mare si rabdare.

Cum se prepara acest desert?

Se fac niste turte din faina, apa si sare, care se lasa la uscat, apoi se insiropeaza cu un sirop dulce, se aseaza una peste alta punandu-se nuca intre ele si se taie apoi in diverse forme. Eu le-am facut rotunde turtele si mi-a iesit un fel de tort pe care l-am taiat ca atare.

Ingrediente pentru turte: 500 gr faina, 200 ml apa calduta, un praf de sare. (mie mi-au iesit 13 turte)

Ingrediente pentru sirop: 700 ml apa, 4 linguri de miere, esenta de vanilie, esenta de rom, coaja rasa de la lamaie, coaja rasa de la o clementina, cateva linguri de zahar (dupa preferintele fiecaruia).

Alte ingrediente: 400 gr de nuca, o lingurita de scortisoara si stafide.

Pentru inceput am pregatit turtele astfel: Intr-un vas mai mare am pus faina, sarea si apa, am amestecat, am framantat pana s-a facut inchegat un aluat tare. L-am lasat sa se odihneasca o jumatate de ora, dupa care am inceput sa intind foile de turta.

Am impartit aluatul in 13 bile mai mici si le-am intins cu sucitorul pe masa presarata cu faina. In mod normal se coc pe plita, dar stand la bloc cu aragaz, m-am adaptat si le-am facut intr-o tigaie grill :). Nu au fost probleme, au iesit ok.

Dupa ce am copt turtele, le-am lasat la uscat pana seara. In mod normal se lasa 24 de ore la uscat, dar m-am grabit putin pentru ca eu m-am apucat de ele sambata dimineata, adica in ajunul Bobotezei (practic trebuia sa ma apuc de ele vineri ca sa am timp sa le fac).

Pe seara am facut un sirop caldut din apa, miere si mirodeniile enumerate mai sus. Nuca macinata am amestecat-o separat cu scortisoara si stafidele. Intr-o forma rotunda de tort am pus pe fundul ei nuca, apoi am scufundat prima turta in sirop si am asezat-o in forma de tort peste nuca, punand deasupra ei din nou nuca cu scortisoara si stafide.

Fiecare turta se scufunda circa 1-2 minute in sirop si se aseaza alternand turtele si compozitia de nuca, cel din urma fiind un strad de nuca. La final se mai adauga 4 polonice de sirop, se pune un blat de lemn deasupra sau o farfurie si se lasa ca sa-si ia sirop sa se inmoaie.

Peste 3 ore se mai adauga 3 polonice de sirop si la fel, se mai lasa la insiropat pentru 24 de ore. Eu din nou, am scurtat timpul, pana a doua zi dimineata, dar a fost in regula si asa, s-au insiropat bine.

Si cam asa arata cand am scos turtele din forma de tort. Fix ca un tort! Am mai presarat un pic de nuca macinata deasupra.

Le-am taiat exact ca pe un tort si am servit. Delicioase!

 


Lasa un comentariu

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.