De la citit la gătit (de alivenci şi zărzăraşi)

Sau cum ajungi în bucătărie după ce citeşti o carte 🙂 . Nici nu mai ţiu minte când am mâncat ultima dată alivenci, ca s-o parafrazez pe Cella Serghi, căci pe ea o citeam când mi s-a făcut poftă de alivenci. Unul din personajele ei o roagă pe nevasta-să să-i facă alivenci şi uite aşa închid eu cartea şi mă duc să fac alivenci. Mă gândisem azi, de Dragobete să fac tot o reţetă românească tradiţională, nişte poale-n brâu, dar m-am răzgândit.

Alivencile sunt nişte plăcinte cu brânză de oi şi mălai din bucătăria moldovenească, dar cred că se fac în toată ţara. Eu am mâncat în Muntenia şi dacă nu mă-nşel şi în Oltenia.

Se fac simplu şi rapid. Pentru o tavă pătrată de 20 cm, am avut nevoie de 400 gr. de telemea de oaie, 5 ouă, 2 linguri de făină, 100 gr. de mălai, 50 gr. unt (şi puţin unt de uns tava), plus smântână (se servesc cu smântână din belşug).

Am zdrobit telemeaua cu furculiţa, am adăugat ouăle şi am amestecat. Apoi untul topit, apoi făina şi mălaiul.

1

2

3

4

Am pus compoziţia în tava unsă cu unt şi am dat la cuptor la 170 de grade până s-a rumenit.

5

Am servit cu smântână deasupra.

1

2

3

4

5

Dar nu m-am oprit aici. Am pus şi de ceva dulce de Dragobete. Am făcut nişte zărzăraşi, mini papanaşi pe care i-am servit cu miere.

Pentru 30 de bucăţi, am avut nevoie de 400 gr. brânză de vaci, un ou, 4 linguri de făină, o esenţă de vanilie, 2 linguri de zahăr, o jumătate de linguriţă de bicarbonat, ulei pentru prăjit (1/2 l) şi miere pentru servit.

Am amestecat brânza cu oul, esenţa de vanilie, zahărul şi bicarbonatul, apoi am adăugat făina.

6.jpg

7

Am făcut o bilă mare de compoziţie pe care am aşezat-o pe masa înfăinată. Cu mâinile înfăinate am nivelat bila cu făină ca să nu se mai lipească de mâini. E normal să fie lipicioasă compoziţia, nu puneţi mai multă făină pentru că altfel o să iasă tari papanaşii.

8

9

Am tăiat apoi bucăţele din compoziţie cu un cuţit şi am modelat în mâini bile micuţe cam de mărimea unor nuci (se vor umfla la prăjit) . Mi-au ieşit vreo 30.

10

11

Am prăjit papanaşii în ulei mult şi încins, la foc mediu, pe toate părţile, i-am scos pe un şerveţel absorbant şi i-am servit cu miere.

7

9

8

10

11

12

13

M-am inspirat de aici: http://www.caietulcuretete.com, http://www.lalena.ro .

Lasa un comentariu

