La plăcinte (ardeleneşti) înainte, la război înapoi!

16

Din seria “ce bunătăţi mai făcea bunica din Ardeal”, astăzi o reţetă de plăcinte ardeleneşti, preferatele mele. Cu brânză iute de capră, de la tataie.

Săptămâna trecută am fost în Maramureş, din nefericire la înmormântarea unei mătuşi din Târgu Lăpuş, nu a fost programată plimbarea. Dar am avut timp să dau o fugă şi pe la tataie, în Răzoare (un sat la 10 km de Tg Lăpuş, unde se află Rezervaţia Cheile Lăpuşului, însă despre asta într-un alt articol, cândva), să stau la taclale cu el că multe-mi mai povesteşte🙂, să mă plimb prin împrejurimi, să-mi amintesc; m-a aşteptat cu sarmale şi mi-a dat nişte brânză iute de capră, producţie proprie (se lăuda acum cu două capre, gestante amândouă), sfătuindu-mă cum s-o gătesc: cu mămăligă şi smântână (mămăligă în straturi sau tocană cum i se spune acolo), cu macaroane sau plăcinte. Şi aşa o să fac.🙂 Plăcinte bifat! Iată şi reţeta:

Aluatul de plăcinte seamănă cu cel al scovergilor. Aveţi nevoie de 500 gr de făină, un pliculeţ de drojdie uscată (Dr Oetker), echivalentul a 25 gr de drojdie proaspătă, o linguriţă de sare, 2 linguri de ulei, o lingură de zahăr şi 200 ml de apă călduţă (sau cât cuprinde astfel încât să iasă un aluat de pâine). Pentru umplutură: brânză iute de capră sau orice altă brânză, urdă, chiar în combinaţie cu mărar şi cozi de ceapă verde sau cartofi şi ceapă, ce vreţi voi.

Toate ingredientele (pentru aluat) se pun într-un vas mare, se amestecă şi apoi se frământă bine coca pe masa înfăinată, astfel încât să rezulte o bilă elastică. Avantajul drojdiei uscate e că nu mai trebuie să preparăm maiaua, se pune direct în făină, succes garantat la creştere. Aluatul se lasă apoi la dospit circa o oră, la loc călduţ şi acoperit cu un prosop curat.

1

2

3

După ce a crescut, se rup bucăţi de aluat cât un pumn mic. Mie mi-au ieşit 9 bile. Acum depinde şi cât de mare sau mici le vreţi. Veţi vedea în poze cât de mari le-am făcut eu.

4

Cu ajutorul unui făcăleţ se întinde o foaie rotundă şi subţire de aluat. În mijlocul ei se pun 1-2 linguri de brânză, după care se împătureşte.

5

6

7

8

Se presează apoi cu podul palmei şi se întinde din nou cu făcăleţul o foaie rotundă şi subţire.

9

10

11

 

Înainte de coacere, se ung plăcintele cu ulei pe ambele părţi şi se coc pe ambele părţi, într-o tigaie la foc potrivit pe care am uns-o în prealabil cu ulei (nu să băltească).

12

13

14

15

Respectaţi toţi paşii (e uşor) ca să iasă gustul ăla din Ardeal🙂.

17

18

19

Un deliciu!

Posted on 8 February 2016, in Bucatareala and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Leave a comment.

Lasa un comentariu

