O zi din viaţa componentelor unui calculator

O stare de plictiseală plutea în casă ca fumul de mici. Tăcere deplină. Nu se auzea nici musca. În casa din metal de formă paralelipipedică, cu elemente de plastic pe alocuri (numită Carcasa de către locuitorii ei), de câteva zile de când proprietarul ei plecase în vacanţă în Honolulu, nu se întâmpla nimic. Linişte şi pace! Şi o lene cruntă îi lovise pe locuitori care nu făceau altceva decât să trândăvească pe patul acoperit de panouri metalice şi mascat frontal de un plastic.

Haideţi să facem acum cunoştiinţă cu locuitorii Carcasei, numiţi Componente de către proprietar, bosul cel mare: Placa (de bază, zicea bosul) poreclită Motherboard, Hard-Discul poreclit HDD, Unitatea Optică sau CD-ROM şi Sursa Fortron (sursă de alimentare). Carcasa era denumită Casa Calculatorului de către proprietar şi fusese dintotdeauna un adăpost pentru Componente, protejându-le de pericolele externe – ape, praf, inclusiv asigurându-le protecţie fonică şi ajutându-le să se răcească atunci când erau încinse de către proprietarul Carcasei. Carcasa era concepută astfel încât fluxul de aer, având o traiectorie diagonală, să între prin partea de jos a măştii frontale şi să iasă prin partea din spate unde obişnuia să stea Sursa, răcindu-l mai întâi pe HDD şi apoi pe Motherboard. Totodată, Carcasa avea în partea inferioară a panoului frontal nişte orificii sub formă de fante prin care pătrundea aerul, asigurând astfel confortul necesar Componentelor.

carcasa

Cum spuneam, toate vechi în Carcasă, nicio schimbare, niciun locuitor nou şi plictis în formă generalizată printre Componente, întrucât aveau câteva zile bune de când nu făceau absolut nimic. Dar măcar se mulţumeau că nu-i mai încălzea tare bosul acum aflat pe o plajă sălbatică şi cu Tableta după el. Dintr-odată însă Hard-Discul rupe tăcerea, cu chef de harţă şi vizibil afectat de situaţia actuală.

HDD: Dacă tot n-avem ce face, haideţi să stabilim ierarhia! Consider că avem nevoie de un lider care să ne reprezinte în faţa bosului şi care să ia măsurile necesare ca să nu mai fim asupriţi de acesta şi să nu ne mai aducă în stadiul de a nu mai fi în stare de nimic. Toată ziua când e acasă, se joacă, salvează tot felul de inutilităţi, de porcării, ne virusează, ne încălzeşte peste măsură.

Motherboard: Da, aşa e. Fata mea cea mare, Memoria se plânge tot timpul că este suprasolicitată. Iar băiatul, CPU  zice că primeşte atâtea instrucţiuni diferite încât nu le mai face faţă.

CD-ROM: Trebuie să facem ceva! Eu zic să votăm!

HDD: Ce rost are să votăm când lucrurile sunt cât se poate de clare şi fiecare din noi ştim care este mai important şi ce poate? Fără mine nu s-ar mai putea stoca niciun fel de document, fişier sau aplicaţie. Eu sunt memoria non-volatilă.

Motherboard: Şi ce propui Hard-Discule, să te alegem pe tine?? Peste cadavrul meu! Eu sunt cea mai importantă Componentă a Carcasei! Eu sunt Placa Principală!

CD-ROM (un pic timid şi reţinut): Şi eu… Eu nu sunt important? Fără mine nu pot fi citite datele stocate… Datele nu pot fi scrise sau re-scrise pe suportul optic.

Motherboard: Dacă n-aş exista eu şi copiii mei: CPU (Procesorul), Memoria, Placa Video, Placa de Sunet, Placa de reţea, Modemul, nu ar funcţiona nimic. Aţi fi nuli fără mine! Nu mai zic că eu am capacitatea de a mă conecta la dispozitivele periferice (mouse, modem, imprimantă) prin porturile seriale şi paralele.

Sursa (se bagă şi ea în seamă după ce a privit show-ul de la distanţă): Nu va certaţi! Sunteţi cu toţii în strânsă legătură. Unul fără altul nu existaţi! La fel nici fără mine… Eu sunt inima. Eu pompez curent, eu transform tensiunea alternativă de la reţea în curent continuu. Eu mă ocup şi de coborârea tensiunii de la 230V (de la priză) la valorile voastre de lucru, respectiv 12Vcc, 12V, 5V, 3,3 V, ca să vă puteţi face treaba. Eu vă asigur curent suficient pentru buna voastră funcţionare, tensiune şi curent optim. Depindem unul de celălalt. Nu uitaţi!

sursaFSP-300x286

HDD: Stai tu cuminte, Surso! Ca tine sunt multe surse FSP pe lumea asta. Nu eşti de neînlocuit…

Motherboard: Eu şi copiii mei am hotărât că eu ar trebui să deţin supremaţia. Eu sunt Mama voastră.

CD-ROM: Sursa are dreptate. Ea ne furnizează curent printr-o multitudine de cabluri care au fiecare la capăt un conector din plastic. Iar cutia metalică a Sursei este dotată cu fante pentru admisia de aer din Carcasă. Fluxul de aer tras din Carcasă şi eliminat apoi în exteriorul Sursei serveşte la răcirea noastră. Şi aşa cum spunea, depindem unul de altul. Ar trebui să fim uniţi, să colaborăm ca să nu ne înlocuiască bosul cu alte Componente. Cică ar fi promoţii la magazinul MarketOnline.ro.

logo_marketonline_mic1

Motherboard: Da, aşa e. Ia uite ce scrie aici: reduceri componente. O să ne înlocuiască dacă nu ne facem treaba bine.

CD-ROM: Vine, vine! Vine bosul! M-a atenţionat vecinul, Monitorul. Shhhhhtttttt!

O linişte deplină se aşternu din nou în Carcasă urmând ca apoi, butonul Power să scoată Sursa din starea de lene. Aceasta începu să pompeze din nou, asigurând curent optim celorlalte componente, iar acestea începură să lucreze ca în zilele bune de dinaintea plecării bosului. Şi aveau să lucreze de acum încolo zi lumină până la o dată necunoscută.

Articol înscris la SuperBlog 2015, proba nr. 14, sponsor MarketOnline.ro şi FSP – Fortron.  

fsp-logo_mic

Posted on 6 November 2015, in news. Bookmark the permalink. 5 Comments.

  1. De unde stii, soro, atatea??? Cu tensiuni …, voltaj …; Esti o ENCICLOPEDIE!!! FELICITARI, Andreea!!!

  2. Like, like dar n-ai buton de like🙂

Lasa un comentariu

