Să ne amintim: Primul telefon mobil

tehnologie_01-465x390

În ultimii 50 de ani, am asistat cu toţii la o evoluţie a tehnologiei într-un ritm extrem de rapid. În prezent, noi oamenii suntem dependenţi de tehnologie. Au apărut tot felul de aparate, sisteme, electronice, gadget-uri care ne uşurează viaţă şi fără de care nu mai putem trăi sau ne este foarte greu fără ele.

Indiscutabil, evoluţia tehnologiei, progresul sunt nişte lucruri minunate. Însă odată cu progresul tehnologic, multe din dispozitivele pe care le-am utilizat sau pe care le utilizăm în prezent, vor fi inutile în viitor sau vor dispărea. Sau se vor regăsi doar în posesia diverşilor colecţionari şi pasionaţi de vechituri.

Tehnologia avansează într-un ritm ameţitor. Spre exemplu, dacă achiziţionăm acum un telefon deştept, în doar câteva luni, acesta va fi depăşit de altele mai performante, mai inteligente. Şi acelaşi lucru se întâmplă şi în cazul calculatoarelor sau al televizoarelor. Dacă în prezent aproape că nu mai folosim floppy disk-urile sau cd playerele, la fel se va întâmpla şi cu telefoanele fixe, mouse-urile sau mai ştiu eu ce dispozitive pe care încă le mai folosim.

Televizorul până la formele pe care le ia astăzi, a parcurs o evoluţie considerabilă de mai bine de un secol (peste 120 de ani!!!). Din cutia fermecată care a fost odată, în faţa căreia oamenii se îmbrăcau frumos convinşi fiind că cel care le vorbeşte din magicul obiect îi vede, a ajuns în zilele noastre, un aparat banal. Toată lumea are televizor acum. Da, este ceva banal, dar trebuie să recunoaştem că este totuşi un obiect indispensabil. Dacă înainte aveam doar un televizor la care ne uitam cu toţii, copii, părinţi, bunici, pisici, acum avem câte unul în fiecare în cameră, inclusiv în bucătărie.

tv

Dacă stau mai bine să mă gândesc, în afară de televizor şi casetofon, nu mai aveam alte electronice. Aaaaa, mai era ceva: telefonul fix, la care am renunţat când au apărut telefoanele mobile. Îmi mai aduc aminte ce veselie mare a fost când am luat primul casetofon, tot după revoluţie a fost. Ascultam în continuu Albano & Romina Power, Toto Cutugno, Dr. Alban, Abba, Ace of Base şi muzică uşoară românească sau populară şi ce mai chefuri trăgeam. Ai noştri ne serbau în fiecare an, mie şi sorei mele, zilele de naştere, mergeam la petreceri pe la vecinii de bloc, colegi sau prietene, iar casetofonul era nelipsit. Încă mai am nişte casete vechi🙂 . Video nu am avut, în schimb mergeam pe la vecini şi mai vedeam câte un film.

În generală, când eram în clasa a şasea, maică-mea mi-a făcut o surpriză de ziua mea şi mi-a cumpărat un aparat de fotografiat, din acela cu film, cum erau atunci. Dar făceam poze din an în paşti, nu-mi dădea bani să-mi cumpăr film când voiam eu. Abia în liceu am reuşit să-mi cumpăr şi eu mai des filme şi mă distram făcând poze pisicii sau şedinţe foto cu soru-mea prin casă sau la ţară. Tot în liceu, în ultimul an, am avut primul meu mobil: un Siemens A35 parcă. Am avut apoi un Alcatel din acela mic (era atunci moda telefoanelor mici mici), un Motorola a urmat, Nokia. Telefoane mobile Nokia am avut mai multe modele, dar nu le mai ştiu exact. Şi de aici am cam pierdut firul, pentru că am avut multeeeeeeeee telefoane la viaţă mea.

De aproape 30 de ani de când au apărut, telefoanele mobile au evoluat enorm de mult şi nu doar din punct de vedere al aspectului, design-ului sau al dimensiunilor ci şi în ceea ce priveşte tehnologia încorporată. Dacă stăm să ne gândim la smartphone-urile existente pe piaţă în prezent şi la primul telefon mobil (care pe lângă faptul că era urâţel, era şi foartemare),  asemănările sunt aproape inexistente. Primul celular semăna mai mult cu un telefon fix şi nici prea portabil nu era, fiind conectat la o baterie imensă, grea şi care se descărca rapid (după doar 30 de minute de convorbire). Începând cu anii 1990, tehnologia a mai evoluat, au început să apară şi primele telefoane cu clapetă, bateriile erau din ce în ce mai rezistente, telefoanele din ce în ce mai micuţe; a fost lansată mai târziu tastatura glisantă,  tastatură QWERTY, iar după 2000, deja discutăm de tehnologie 3G,  telefoane ultra slim şi touchscreen. Iar în 2007 a apărut şi iPhone-ul, lansat de binecunoscuta companie Apple care a creat o adevărată isterie la nivel mondial. La ora actuală, telefoanele au preluat funcţiile calculatoarelor – de aia le şi zice smartphone-uri –  şi fac tot ce vrei şi ce nu vrei.

111005084405-motorola-dynatac-martin-cooper-horizontal-gallery (1)

Apropo, ştiaţi că luna trecută, pe 21 septembrie, s-au împlinit 32 de ani de la apariţia primului telefon mobil, cel despre care scriam mai sus? 790 de grame avea în greutate şi 25 de centimetri în lungime fără să luăm în calcul antena din cauciuc. Motorola a fost compania care l-a lansat, iar modelul se numea Motorola DynaTAC 8000X, fiind poreclit în acele vremuri şi “cărămida” sau “pantoful”.

Revenind acum la primul meu telefon mobil şi pentru că am primit o provocare de la Blogal Initiative şi computerblog.ro, dau timpul înapoi, mai exact cu 14 ani şi îmi amintesc că l-am primit după ce am împlinit 18 ani, în ultimul an de liceu şi eram foarte încântată de el. Înainte să-l am, am dat o raită pe la magazine ca să văd modelele de telefoane şi să-mi aleg unul (nu erau aşa multe cum sunt azi) şi l-am văzut într-un shop Connex (Vodafone-ul de azi). Am tânjit după el şi părinţii au făcut un efort şi mi l-au cumpărat. Ştiu că era un Siemens, îmi amintesc exact cum arăta, dar nu mai ştiu exact modelul, parcă A35. Era cu antenă şi măricel, dar nu cărămidă.

Cred că ăsta era, dacă nu au fost mai multe modele cu antenă…

Siemens_A35_1

Mi se părea super cool să dau bipuri şi să trimit mesaje şi mai ales să-mi sune în geantă şi să-l scot să vorbesc (mai ales că în perioada aia nu avea prea multă lume mobile). Nu era deloc smart şi oricum, nici nu mă gândeam la vremea aia ce avea să apară mai târziu pe piaţă, mi s-ar fi părut sf, dar a fost primul meu telefon mobil şi n-am cum să uit bucuria trăită atunci. Nu era nici model de top, nu avea nici dotări fiţoase, dar mă ţinea nene bateria şi o săptămână. Primul meu telefon mobil a reprezentat şi primul contact cu o nouă viaţă, pentru că vrem, nu vrem să recunoaştem, tehnologia ne-a transformat pe toţi.

Nu l-am ţinut prea mult, pentru că în scurt timp a şi început nebunia mobilelor şi o avalanşă de modele din ce în ce mai mici de la Alcatel, Nokia, Siemens. I l-am dat mamei şi mi-a luat un Alcatel micuţ şi drăguţ care avea şi un joc fain pe care îl jucam zilnic (nu m-am lăsat până nu am terminat toate nivelele). Apoi am avut mai multe modele de Nokia, au apărut şi dualsim-urile chinezeşti şi de aici până la Samsungul pe care-l am acum mi s-a tăiat filmul, aşa cum vă spuneam, nu-mi mai aduc aminte ce şi câte telefoane am avut, dar au fost multe şi cert este că am fost întotdeauna în pas cu tehnologia.

Voi vă mai amintiţi care a fost primul vostru telefon mobil?

 

Posted on 4 October 2015, in Remember and tagged , , . Bookmark the permalink. 10 Comments.

  1. Eu imi amintesc ca siemensul si alcatelul tau au trecut si prin mana mea, daca nu ma inseala memoria. Primul telefon luat ptr mine special a fost un motorola mic mic, albastru, haios cu partea de sus rotunda. Il am si acum prin casa, ptr posteritate😀. Apoi am avut un Philips, un LG, Sony Erikson, Samsunguri si Acer.

  2. Un alcatel caramida, cu antena😀

  3. Andrei Harro

    Da, imi amintesc, Andreea! Primul meu telefon mobil l-am primit, in dar de la cumnatul meu (asta se intampla prin ”98!) si era “o caramida Nokia” (nu mai stiu ce model!), dar tim minte ca era mare; avea aproximativ … 25 cm lungime, nrgru, cu antena de … cauciuc; era un tzumburus in coltul lui din drepta sus, avand (doar antena!) vreo 4-5 cm!, dar, cu toate astea se auzea (la al) EXTRAORDUNAR DE BINE SI CLAR, iar cartela lui (de CONNEX) era cum sunt cartelele RATB de astazi …!!! Dar, bateria “caramizii mele”, tin minte ca ma tinea vreo 3-4 zile! Ce vremuri de imceput ….!!! Asta se intampla, cum am spus, prin ”97-”98! Dar, imi amintesc, ca mai-nainte de a avea eu “caramida mea”, am vazut, in Piata Universitatii, la cineva, un telefon mobil (PRIMUL meu TELEFON MOBIL VAZUT!) … O DITAMAI CARAMIDA (a mea, cand am avut acel “Nokia” era … mica!!!!) si, respectivul domn avea “geanta acumulatorului” telefonului la care vorbea (tin minte ca l-am urmarit, cu privirea, mai multe minute, tot intrebandu-ma “ce face de vorbeste singur pe strada/ bulevard??”), la sold, cumva agatzata (cred!) de cureaua pantalonului!!! Asta se intampla, daca mai mi-aduc bine aminte!, prin …. 1992-1994!!! Imi pare rau, ca atunci nu eram pasionat de fotografii …!!! Ii faceam o poza (atunci, prin ”92-”94), iar acum … “scriam istorie”” cu acea poza!!!! Ce vremuri …!!!

    FELICITARI! INTERESANT articol, Andreea!
    Andrei Harro

  4. WOW!!! In ’98??? Eu nu le stiu decat din poze caramizile alea😀 . Sau cel putin nu-mi amintesc sa le fi vazut la cineva. Eu am prins niste caramizi mai mici. Cred ca semana cu cel din poza din articol, cu Motorola Dynatac (primul telefon mobil din lume), daca zici ca avea tot 25 cm lungime.

  5. Multumesc, Andrei!
    P.S.: Poate gasesti pe google poze cu telefonul domnului de la Universitate.

    • Andrei Harro

      … Si, acum, mi-am adus aminte, ca una dintre primele retele de telefonie mobila a acestei tari (poate chiar prima; cu mult inaintea CONEX-ului si a DIALOG-ului (VODAFONE-ului si a ORANGE-ului, de astazi) se chema “TELE-MOBIL” (avea reclama pe blocul din apropierea Intercontinental-ului, pe “Batistei”, colt cu Bulevardul)!
      Slabe sperante sa mai dau de urma acelui prim barbat pe care l-am vazut, pe strada, vorbind “la caramida” …!!!\

  6. Nici de telemobil nu-mi aduc aminte. Connex (vodafone), Dialog parca era orange si mai era zapp-ul, astea le-am prins.

Lasa un comentariu

