Tu când ţi-ai făcut ultima oară un control la sâni? #CheckYourSelfie

Încep prin a spune că sunt o persoană preocupată de starea mea de sănătate. Îmi fac analizele de sânge anual sau de 2 ori pe an, fac investigaţiile pe care trebuie să le facă orice femeie, când organismul dă semne şi mi se pare că e ceva în neregulă, merg la medic, am grijă de mine în sensul că dacă nu pot elimina stresul, măcar îl reduc prin diverse metode (şi slavă cerului sunt o grămadă), dar din păcate, sunt prea sensibilă la suferinţa din jurul meu şi deseori mă afectează toate nenorocirile care se întâmplă în lume. De asta am şi renunţat să mă mai uit la tv  şi să urmăresc ştirile, deschid televizorul doar pentru filme pe HBO.

Când am aflat că o cunoştinţă are cancer la sân în faza terminală, am avut câteva zile bune în care m-a obsedat vestea asta. Aveam impresia că e ceva în neregulă cu sânii mei, că mă dor, îmi mai apăruse şi o eczemă pe un sân, nişte ganglioni dureroşi la atingere şi eram foarte stresată. De regulă, mă dor sânii înainte de menstruaţie câteva zile, dar în perioada aia, m-au durut aproape toată luna şi eram foarte neliniştită. Până nu am ajuns la medic să mă consulte şi să fac o ecografie, nu m-am potolit. Am aflat cu ocazia asta că durerea e de obicei un semn de sănătate al sânilor, cancerul nu doare (era o mastodinie). De asemenea, stresul poate să amplifice şi să prelungească durerea. În fine, totul a fost în ordine şi m-am liniştit. Oricum trebuia să merg la medic, pentru că trecuse un an şi jumătate de la ultimul control.

Cineva îmi zicea că sunt ipohondră🙂 . Nu sunt… poate că am o am o oarecare fobie de boli, dar nu e o formă avansată🙂 . Adică dacă ajung la doctor şi mă consultă şi-mi spune că totul e ok, mă liniştesc. Şi cred că e mai bine aşa, mai bine previn şi depistez din timp, decât să amân un control şi să mă culc pe-o ureche că sunt bine şi mie n-are cum să mi se întâmple ceva.

eu

Cancerul la sân este cea mai frecventă formă de cancer de care suferă femeile în toată lumea, atât în ţările dezvoltate, cât şi în ţările aflate în curs de dezvoltare, iar depistarea timpurie joacă un rol cheie în controlarea rezultatului cancerului la sân, crescând rata de supravieture. Cancerul la sân se poate vindeca dacă e depistat la timp. Descoperit în fază incipientă, stadiu 0 sau 1, poate fi tratat relativ uşor şi fără urmări şi vindecat în proporţie de 94%.

85% dintre femeile diagnosticate cu cancer de sân nu prezintă un istoric familial cu antecedente ale acestei boli, iar 40% dintre diagnosticele de cancer la sân sunt detectate de către femeile care simt un nodul, de aceea realizarea periodică a unei autoexaminări este foarte importantă pentru depistarea din timp şi realizarea unui tratament precoce. Nu trebuie să uităm însă şi de celelalte metode de depistare: examinarea efectuată de medic, mamografia, ecografia mamară. Iar metodele cele mai bune de prevenţie sunt dieta sănătoasă şi mişcarea.

examinare-sani_650x554

Cancerul mamar este o boală asimptomatică ce poate apărea la orice vârstă şi care se dezvoltă în ţesutul sânului, putând să apară atât la femei, cât şi la bărbaţi. La fiecare 100 de femei care dezvoltă cancer la sân, câte un bărbat se îmbolnăveşte de cancer de sân. Probabilitatea apariţiei acestuia la femeile tinere, cu vârstă de sub 40 de ani, este mică, însă această probabilitate creşte odată cu vârsta femeii, astfel o femeie de 80 de ani prezintă de 5 ori mai mult riscul apariţiei bolii, în comparaţie cu o femeie de 50 de ani. Cele mai multe cazuri de cancer mamar nu depind de moştenirea genetică.

Cancerul la sân este prima cauză de deces în rândul femeilor din România. În fiecare an, aproximativ 6.000 de femei se îmbolnăvesc de cancer la sân şi peste jumătate din ele pierd lupta cu această boală, cauza principala fiind diagnosticarea în stadiu avansat.

Tu când ţi-ai făcut ultima oară un control la sâni? #CheckYourSelfie

autoexaminare_sani

Surse fou: femeiastie.ro, copilul.ro

Posted on 20 February 2015, in Chestiuni serioase and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Leave a comment.

Lasa un comentariu

