Cozonac Moş Crăciun

Un altfel de cozonac pentru Crăciun, foarte drăguţ şi gustos, cu aromă de portocală: Cozonac Moş Crăciun.

Pentru 2 moşi am avut nevoie de: 600 gr. făină, 4 pliculeţe de drojdie uscată Dr. Oetker (28 gr.), 150 ml lapte, 100 g unt, 6 linguri de zahăr, 3 ouă, un praf de sare, o lingură suc de lămâie, esenţă de vanilie, coaja rasă de la o portocală, stafide pentru ochi, gălbenuş pentru uns, colorant alimentar natural pentru a face căciuliţa roşie (opţional). E posibil după copt să nu se mai vadă roşu.

Pentru început am preparat maiaua. Aşa: Am pus într-un pahar înalt o jumătate de cană de lapte călduţ, drojdia, o lingură de făină şi o lingură de zahăr. Le-am amestecat şi am lăsat să se umfle 10 minute.

Am separat ouăle. Albuşurile le-am bătut spumă cu un praf de sare, iar gălbenuşurile le-am mixat împreună cu zahărul până s-au albit. Apoi am adăugat la gălbenuşuri esenţă de vanilie, coaja rasă de la o portocală, o lingură de suc de lămâie şi restul de lapte cald.

Într-o oală mare am pus făina peste care am turnat maiaua după ce s-a umflat şi am amestecat. Treptat am adăugat gălbenuşurile, apoi albuşurile spumă. Am frământat bine, adăugând puţină făină până ce nu s-a mai lipit de mâini. Am acoperit oala cu un prosop şi am lăsat circa 45 de minute până ce şi-a triplat volumul.

20141223_222214

20141223_223325

Am împărţit aluatul în 2, apoi fiecare parte în 3, adică 6 părţi pentru: cap (o parte mai mare, vezi foto), barbă şi o parte mai mică pentru nas, căciulă, mustaţă şi sprâncene.

Am tapetat o tavă cu hârtie de copt. Am aşezat bucata mare (capul) în tavă, într-o formă aproape triunghiulară.

În continuare am întins un dreptunghi pe care l-am tăiat cu foarfeca în franjuri mici, subţiri, ca să fac barba. Am lipit-O peste restul aluatului şi am început să modelez nasul, căciula, sprâncenele.

20141224_001510

Ochii i-am făcut din stafide înmuiate în lapte.

Am vopsit căciula cu roşu şi am uns restul cu gălbenuş bătut.

IMG_20141224_004812

20141224_001909

IMG_20141224_004551

Am dat moşul (acoperit cu hârtie de copt) la cuptor, la 180 de grade, pentru o jumătate de oră.

Iată-l pe Moş Crăciun cozonac! Numai bun de mâncat!

IMG_20141224_012812

IMG_20141224_013644

Lasa un comentariu

