Fii prudent! Condu inteligent, fără telefon la volan!

Accidentele rutiere sunt printre principalele cauze ale mortalităţii în lume, ocupând locul 5 într-un top al cauzelor deceselor la nivel mondial. Astfel, în fiecare zi, în lume, mor circa 3000 de persoane din cauza accidentelor rutiere, iar numărul persoanelor rănite ajunge la câteva zeci de milioane, în fiecare an. Şi mai grav este că se estimează o creştere a deceselor în următorii ani.

În ceea ce priveşte ţara noastră, numărul oamenilor care mor în fiecare an, în accidente rutiere, se ridică la 2800 de persoane (în medie), ceea ce ne plasează în locuri “fruntaşe” într-un top european. În medie, în România, la fiecare 4 ore, o persoană moare din această cauză. Trist dar adevărat… şi din păcate, în ultimul timp, cam aşa se întâmplă… suntem între primele locuri când vine vorba de lucruri/fapte urâte şi codaşi când e vorba de lucrurile frumoase, bune (aproape în toate domeniile de activitate).

Ştiaţi că România se află pe locul I din Uniunea Europeană la numărul de decese rutiere, raportat la un milion de locuitori, potrivit datelor furnizate de Comisia Europeană?

Din anul 2000 şi până-n prezent, aproximativ 28.000 de persoane s-au stins ca urmare a gravelor accidente rutiere ce au loc în ţara noastră. Ne situăm pe ultimele locuri în Europa în ceea ce priveşte rata de reducere a deceselor rezultate din accidentele rutiere, în 2008 înregistrându-se în România, cel mai mare număr de morţi la nivel european.

accident

Siguranţa rutieră a devenit o problemă majoră a societăţii noastre, dacă în fiecare an, la nivel naţional, îşi pierd viaţa atâţia oameni… De aceea, ar trebui ca acest subiect să fie de interes pentru toţi cetăţenii şi să contribuim cu toţii la sporirea siguranţei pe drumuri.

Iată alte câteva date îngrijorătoare:

Conform ultimelor statistici, 9% din accidentele rutiere produse în anul 2011 în România au implicat motociclişti, iar peste 59% dintre acestea s-au petrecut din vina celor ce conduceau autovehicule. Peste 2012 de persoane au murit şi aproape 8730 au fost rănite.
Cauze accidente auto:

  • 58% conducătorii auto
  • 23% pietonii
  • 9% motocicliştii
  • 10% altele

Din care au rezultat:

  • 843 de răniţi –  neacordare de prioritate
  • 1733 raniţi – viteza
  • 1869  de răniţi –  indisciplina pietonilor.

Principala cauză a deceselor este comportamentul participanţilor la trafic: supraestimarea propriei experienţe în trafic, condusul sub influenţa băuturilor alcoolice şi a drogurilor şi subestimarea efectelor acestora, viteză foarte mare sau neadaptată la condiţiile de drum, neechiparea corespunzătoare a automobilelor, oboseală, neutilizarea centurii de siguranţă, folosirea incorectă a telefonului la volan (fără handsfree sau bluetooth).

woa

Ştiaţi că 77% dintre adulţii de peste 25 de ani sunt foarte încrezători în abilităţile lor de a scrie mesaje / email-uri şi de a conduce în acelaşi timp?

Ştiaţi că 23% din numărul total de accidente dintr-un an sunt cauzate de utilizarea telefonului la volan (conform Traffic Safety Facts: Naţional Highway Traffic Safety Administration, December 2011)?

Toţi şoferii încalcă legea, cu moderaţie sau frapant şi deşi conştientizează riscul, se bazează pe experienţa lor în trafic şi pe faptul că nu au avut până acum evenimente neplăcute şi atunci consideră că nu e nimic grav în a încălca “un pic” regulile.

Alţi factori de risc ar mai fi: infrastructura rutieră nemodernizată, lipsa educaţiei rutiere (care ar trebui să înceapă în familie, să continue în unităţile de învăţământ şi să se finalizeze în şcolile de şoferi), diversificarea participanţilor la trafic şi numărul mare de maşini al parcului auto, superficialitatea cu care sunt pregătiţi viitorii posesori de permise de conducere auto, precum şi nivelul redus de acordare a amenzilor atunci când se impune.

stopaccidentelor2

Ce măsuri trebuiesc luate pentru a reduce numărul accidentelor rutiere?

În primul rând, participanţii la trafic trebuiesc încurajaţi să adopte un comportament responsabil, adică să respecte legile şi pe ceilalţi participanţi, să nu mai trateze siguranţa rutieră ca pe o glumă şi să nu se mai comporte ca şi când “şoseaua ar fi numai a lor”. În al doilea rând, trebuie îmbunătăţită infrastructura rutieră. Implementarea tehnologiilor inovative pentru sporirea gradului de siguranţă al vehiculului, educaţia rutieră în şcoli, precum şi desfăşurarea unor activităţi de colectare şi analiză a datelor privind cazurile de accidente rutiere dar şi de cercetare care să ducă la găsirea de soluţii pentru rezolvarea acestor probleme, reprezintă alte măsuri ce trebuiesc luate. De asemenea, campanii tv, online sau radio de conştientizare, de atragere a atenţiei cu privire la numărul foarte mare de accidente rutiere.

tumblr-mr4bf85zz81sua2nuo1-500

Toyota România a lansat o campanie menită să atragă atenţia asupra numărului îngrijorător de accidente rutiere cauzate de utilizarea telefonului mobil pentru servicii de sms şi email. Dezvoltată sub sloganul „Text me, I’m driving”, campania Toyota “Don’t Text and Drive!” a inclus, pe 11 iunie 2014, organizarea unui experiment în cadrul căruia protagoniştii, Dani Oţil şi Roxana Ciuhulescu, au experimentat folosirea telefoanelor pentru sms-urilor la volan, în timp ce aveau de depăşit diverse piedici şi obstacole: drum în lucru, trecere de pietoni, drum îngustat şi alte obstacole ce pot apărea oricând pe carosabil în viaţa reală. În timp ce conduceau, aceştia răspundeau în timp real mesajelor primite de la fani. Parcurgând traseul pe rând, fiecare dintre cei doi şoferi a avut în dreapta sa un jurnalist auto, pe post de copilot, cu rolul de a evalua traseul parcurs de aceştia. Experimentul a reprezentat o premieră naţională şi a fost transmis prin live streaming pe pagina de facebook Toyota.

Urmăreşte mai jos filmuleţul!

Eu nu am mai condus de câţiva ani buni. Dar stând în dreapta sau pe bancheta din spate a maşinii, am observat că şoferii se plictisesc câteodată în trafic, când sunt ambuteiaje sau la drum lung şi mai aruncă din când în când o privire pe telefonul mobil, fără să se gândească că o singură clipă de neatenţie îi poate costa viaţa şi îi pot pune şi pe alţii în pericol. Prietenul meu obişnuieşte să facă asta la volan, îşi verifică notificările pe facebook, ba chiar scrie mesaje. De regulă pe autostradă face asta. Când e cu mine, nu-l las eu, îi fac mereu observaţie, dar când e singur în maşină, mă pomenesc că îmi scrie pe chat pe facebook şi îmi dau seama imediat că e la volan, pentru că scrie mai greu. Şi oricum îmi recunoaşte el. Nu se poate dezvăţa pentru că şi el ca şi majoritatea şoferilor, e foarte încrezător în abilităţile lui de şofer cu experienţă.

telefon-la-volan

Prin promovarea mesajului “Don’t Text and Drive” (Nu scrieţi mesaje pe telefonul mobil în timp ce conduceţi!), Toyota îşi doreşte ca toţi şoferii să conştientizeze riscurile acestui comportament la volan şi să înţeleagă că îşi protejează propria viaţă, dar şi a celorlalţi participanţi la trafic, iar un comportament responsabil la volan este şi o formă de respect faţă de toţi ceilalţi participanţi la trafic, fie ei pasageri, şoferi sau pietoni.

Fiind cea mai mare companie producătoare de automobile din lume, cu operaţiuni în peste 170 de ţări, scopul Toyota este de a deveni un bun cetăţean corporativ local, iar preocuparea pentru mediu, siguranţa rutieră şi educarea tinerilor este o constantă în politica şi filozofia companiei.

logo_Toyota_mic-300x259
Articol înscris la SuperBlog 2014, proba nr. 22, sponsor Toyota România.

Surse foto: rca-ieftin.ro, doctor-auto.ro, toyota.ro, itplay.ro.

Advertisements

Lasa un comentariu

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s