Sendviş profile: Sendvişul potrivit în funcţie de vârstă

Întotdeauna am fost de părere că oamenii se pot schimba, aproape cu totul chiar. Chiar dacă se spune că trăsăturile noastre sunt bine definite încă din copilărie şi că devenind adulţi, în cel mai bun caz, învăţăm să ne controlăm defectele dar nu reuşim să le eliminăm niciodată, eu nu sunt de acord cu asta. Am văzut pe pielea mea şi am observat şi la alţii, omul se poate schimba. Şi aici mă refer nu numai la calităţi şi defecte, dar şi la stilul de viaţă, alimentaţie etc. Fiecare dintre noi poate să schimbe o mulţime de lucruri în interiorul său.

În zilele noastre avem la dispoziţie numeroase surse de informare şi poate nu reuşim să ţinem pasul cu toate lucrurile pe care ar trebui să le facem ca să ne menţinem sănătatea, silueta, frumuseţea fizică şi interioară, buna dispoziţie, energia, dar cu siguranţă reuşim să schimbăm câte ceva şi să ne ridicăm standardele de calitate ale vieţii. Suntem din ce în ce mai preocupaţi de sănătatea noastră, de calitatea mediului în care trăim, suntem atenţi ce mâncăm, devenim practic conştienţi de mâncarea pe care o consumăm şi rolul pe care aceasta o are în stilul nostru de viaţă. Suntem ceea ce mâncăm, este un adevăr, trebuie să recunoaştem, iar dacă nu, mai devreme sau mai târziu vom realiza că aşa este.

Atunci când suntem mici, mâncăm ce ni se oferă. Ne place, nu ne place, trebuie să mâncăm, uneori obligaţi, forţaţi. Cei cu personalitate nu cedează şi pentru că părinţii nu reuşesc să se impună sau să găsească metodele prin care să-i convingă pe cei mici că trebuie să mănânce fructe şi legume, ei mănâncă doar ce vor, adică cartofi prăjiţi şi dulciuri. Cunosc cazuri.

Mi-aduc aminte că la şcoală aveam pacheţelul cu noi, un sendviş – două făcute acasă de mama, cu brânză sau cu unt sau margarină, cu sălămior sau ne luam câte un corn de la chioşcul din curtea şcolii, o napolitană, o ciocolăţică. Veneau câteodată la şcoală, cu un calup mare de unt, cu un gust inconfundabil pe care nu l-am mai regăsit mai târziu în unturile din comerţ şi ne dădeau la fiecare câte o bucată pe care o mâncam cu poftă cu cornul. Acum nu cred c-aş mai mânca un astfel de unt pentru că este foarte gras şi de la o anumită vârstă, îţi vine mintea la cap (sau o iei razna) şi devii dintr-odată foarte preocupat de ce mănânci, de grăsimi, calorii, kilogramele în plus, sănătate.

lapte corn

Mai târziu, la liceu, nu ne mai luam pachet cu noi, că ne era ruşine şi râdeau colegii de noi. Ai noştri ne dădeau bani la noi şi ne cumpăram ce voiam. În pauza mare, plecam cu colegii de bancă la patiseria de la intrarea din liceu şi ne luam câte un pateu, un ştrudel sau un covrig. Mai erau şi excepţii când veneam cu pachet de acasă, tot aşa, salamul, brânza, untul sau margarina erau baza. Prin clasele a XI-a, a XII-a, mai ales noi fetele, aproape că nu mai mâncam nimic la prânz, îngrijorate de siluetă.

fete

Studenţi fiind, după ce plăteam căminul şi alte taxe, cu banii trimişi de la părinţi, dacă ne mai rămânea ceva… ne mai luam  câteodată (o dată pe săptămână) câte o shaorma sau un falafel, un hamburger, un sendviş, covrigi. Pentru că ne trimiteau părinţii şi mâncare la borcane, în caserole, păstram banii rămaşi pentru altele mai importante: ţigări, disco-bar, un teatru, un film. Cei mai norocoşi, care prindeau câte o bursă, îşi permiteau să mănânce la cantină sau să meargă mai des la fast-food.

saorma

După ce ne angajăm prima dată şi deja ne permitem să stăm într-o locuinţa decentă, nu mai pierdem nopţile prin cluburi (sau nu aşa des, că tot tineri şi nebuni suntem), avem timp să ne pregătim acasă o ciorbă, o fasole, o prăjitură etc. şi ne întoarcem iar la pacheţelul făcut acasă cu brânzică şi alte cele, pe care îl luăm la serviciu pentru prânz. Dar pentru că de cele mai multe ori lucrăm peste program, nu mai avem timp, nici chef să pregătim mereu de mâncare, aşa că tot shaorma cu de toate rămâne alternativa sau cartofii şi hamburgerii de la Mc Donalds. Şi pentru că suntem stresaţi şi muncim din greu, bem cafea cu cănile, cola şi energizante, fumăm că locomotivele şi pierdem nopţile stând pe facebook, la calculator sau prin cluburi… încă mai putem.

fata

După 30 ani, ceva se întâmplă cu noi… parcă avem o revelaţie… sau mai bine zis ne vine mintea la cap. Cu câteva kilograme în plus şi cu sănătatea şubrezită de la atâta shaorma cu de toate, tutun, cafea şi carbogazoase, nopţi pierdute şi stres la job, începem să vedem efectele unei vieţi zbuciumate, pline de vicii şi atunci spunem: Până aici! Încercăm să renunţăm la fumat, cafea şi cola (unii chiar reuşim) şi devenim tot mai preocupaţi de ce băgăm în gură. Adio shaorma, adio cartofi prăjiţi, adio Mc Donalds! Cei mai conştiincioşi şi mai ambiţioşi dintre noi încep să meargă la sală, să facă jogging şi gimnastică, renunţă la zahăr şi grăsimi şi se dau pe vegetale, fructe şi lactate că-s mai sănătoase. Pâinea albă este înlocuită cu cea integrală, iaurturile, brânza şi laptele sunt degresate, iar carnea dispare treptat-treptat din meniu. În jurul vârstei de 40 de ani, încă mai avem de tras de pe urma tinereţii noastre zbuciumate. Mai aflăm că avem şi o intoleranţă la gluten şi pâinea dispare din meniu (mâncăm de aia raw făcută din seminţe crude), renunţăm la dulciuri şi la zahăr că stăm prost cu glicemia, ne mai controlăm pe ici pe colo şi mai găsim câte o boală, tratabilă dar tot ne afectează şi uite aşa ajungem să devenim raw-vegani, mâncăm numai seminţe, germeni, fructe şi legume crude şi citim pe internet tot felul de articole despre diete miraculoase. Facem mişcare cât mai des, ne apucăm de yoga şi de meditaţii. Observăm că îmbătrânim şi asta nu ne prea convine, de-aia căutăm mereu reţete pentru tinereţe fără bătrâneţe şi fără boli, cu regretul că n-am făcut asta mai demult.

Eu vă propun în continuare câteva sendvişuri sănătoase în funcţie de vârstă: sendvişul prichindelului, sendvişul şcolarului, sendvişul adolescentului şi studentului şi sendvisuri pentru 30+. Şi pentru că sunt vegetariană, nu veţi găsi carne în ele. Ovo-lacto-vegetariană de fapt. De ce sendvişuri şi nu altceva? Pentru că sunt simplu de făcut, rapide, iar timpul nostru este preţios. Şi sunt sendvisuri cu ingrediente sănătoase.

Sendvişul prichindelului

Pentru cei mici, un sendviş cu caşcaval şi legume colorate proaspete: roşii, castraveţi, ardei sau morcov ras. O felie de pâine toast sau integrală, o felie de caşcaval şi apoi legumele. Pentru mofturoşi, legumele se pot aşeza frumos, în formă de animăluţe spre exemplu, astfel încât să-i ispitească. Le puteţi face nişte gărgăriţe din roşii cherry şi măsline negre sau nişte păianjeni negri din măsline. Sau pisicuţe cu mustăţi şi urechiuşe din legume.

copii

gargarite

Un caşcaval bun are un conţinut ridicat de proteine, calciu, grăsimi, atât de necesare pentru bună absorbţie a vitaminelor lipsolubile (A, D, E, K). Iar legumele sunt surse importante de vitamine şi minerale esenţiale organismului. De asemenea, putem înlocui caşcavalul cu crema de brânză care e la fel de sănătoasă şi gustoasă.

pisi

Sendvişul şcolarului

Le putem pregăti celor mici la pachet, pentru pauza de masă la şcoală, sendvişuri cu crema de brânză, ou şi legume sau cu cremă de brânză de vaci şi roşii; primul strat, cremă de brânză, apoi felii de ou fiert şi apoi legumele – castraveţi, roşii. Poate fi cremă de brânză natur, crema de brânză cu verdeaţă, crema de brânză cu usturoi. Sunt sendvişuri  simple, dar foarte saţioase şi potolesc rapid senzaţia de foame a copilului. În plus, conţin o explozie de substanţe nutritive esenţiale pentru dezvoltarea lui fizică şi intelectuală.

fitnes

Sendvişul adolescentului sau sendvişul studentului

Poate fi un sendviş cu morcov şi hummus, foarte hrănitor şi sănătos, sendviş cu brânză şi arpagic, la care putem adăuga diverse ierburi aromate sau un sendviş cu cremă de brânză şi verdeaţă.

Reţeta: 2 felii pâine cu secară, primul strat de brânză, apoi ceapă verde tăiată rondele mai groase sau fâşii, pătrunjel, mărar după preferinţe.

Pentru adolescenţii fiţoşi, putem adăuga nişte avocado, rucola sau caprese, pentru un plus de savoare.

avocado

armonica

Sendvişul 30+

Senvisul 30+ este un sendviş cu puţine calorii, un sendviş sănătos ce poate conţine pâine integrală sau pâine raw, brânză slabă, legume şi fructe proaspete, ingrediente necesare în orice dietă echilibrată

Mezeluri, unt, pâine albă, cam aşa arată sendvişul popular cu care am crescut şi pe care mulţi dintre noi îl adorăm, să recunoaştem. Din păcate e departe de o gustare sănătoasă şi nu susţine un stil de viaţă bazat pe o alimentaţie corectă.

Sendvişul 30+ nu conţine mezeluri şi pâine albă!

Mezelurile sunt alimente procesate ce conţin conservanţi, arome sintetice, coloranţi şi multă sare, care, pe termen lung, pot determina apariţia unor boli. În aceeaşi măsură, untul este şi el periculos, deoarece conţine o cantitate mare de grăsimi săturate, ce cresc colesterolul rău din sânge.

rosii

Atâta timp cât pâinea conţine făină neagră, făină integrală de grâu, făină de secară, tărâţe de grâu, seminţe – ovăz, în, floarea soarelui, susan, este în regulă s-o consumăm.Pâinea integrală cu E-uri n-are ce caută în sendvişuri. De preferat ar fi o pâine raw făcută din hrişcă, morcovi, seminţe hidratate (de in, de cânepă) şi mirodenii spre exemplu.

Înlocuim mezelurile cu proteine vegetale: tofu, tempeh, năut, humus, seitan. Şi adăugăm neapărat salate (salată creaţă, romaine, rucola, radicchio) şi legume proaspete (roşii, castraveţi, ardei gras, ceapă roşie, verdeţuri). Vegetalele şi legumele îmbunătăţesc sendvişurile cu vitamine şi minerale. Avocado (untul vegetal) este iarăşi foarte bun, dar atenţie la dietă! Consumat în cantităţi mari îngraşă, datorită conţinutului mare de grasimi

 Poftă bună!
delaco
Articol înscris la SuperBlog 2014, proba nr.6, sponsor Delaco.
Surse foto: www.fanbranza.ro.
Advertisements

3 thoughts on “Sendviş profile: Sendvişul potrivit în funcţie de vârstă

Lasa un comentariu

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s