Brandul de tara: o provocare pentru Romania

Dupa 24 ani… care e brandul nostru? Chiar n-avem ceva al nostru, care sa ne reprezinte, care sunt valorile noastre?

Inafara tarii, lumea a auzit de Hagi, de Nadia Comaneci, de Brancusi… Brancusi e universal. Brancusi apartine si patrimoniului francez, iar marea majoritate a francezilor nici nu stiu ca acesta este roman…

Avem o tara frumoasa… bun.. dar brand turistic? Ei bine, brandul turistic al Romaniei nu si-a atins telul, nu este cunoscut in lume, pe cand de Dracula stiu multi straini, astfel c-ar putea fi un brand. Dar stiti care este brandul de tara al Romaniei… dupa 24 de ani? Ceausescu! Si tot ce are legatura cu numele lui: Casa poporului, Canalul Dunare-Marea Neagra. N-am facut nimic in toti acesti ani ca sa schimbam acest brand…

ROMANIA

In ciuda faptului c-avem o tara pitoreasca, nu stim insa, cum s-o promovam.  Strainii vin in Romania mai mult pentru Dracula, Casa Poporului, pentru c-au auzit de Ceausescu sau vin din curiozitate, dar odata ajunsi aici, sunt placut surprinsi de ceea ce vad si descopera si alte lucruri interesante sau alte locuri frumoase de care nu auzisera, gasesc aici traditii pastrate, cultura si se indragostesc de gustul bucatelor romanesti si de produsele noastre traditionale. (Da, stiu c-am mai scris despre asta pe blog, am mai vorbit despre produsele noastre romanesti care nu sunt cunoscute inafara, insist insa si aduc din nou subiectul in discutie..)

In prezent, in Europa, sunt atestate 2653 produse traditionale romanesti. Desi tara noastra se afla pe locul doi in topul european al produselor traditionale atestate (pe locul intai fiind Italia cu 4366 de produse), produsele noastre nu se vand bine inafara, pentru ca strainii nu ne cunosc produsele, nu au auzit de ele si nici n-ar avea cum sa auda intrucat statul nu s-a ocupat de promovarea lor, iar producatorii romani nu au posibilitati financiare, abia reusesc sa-si faca reclama in tara si sa se mentina pe piata, ce sa mai vorbim de reclama peste hotare…

Si avem un potential urias! Dar…se pare ca lipseste ceva…si acel ceva este brandul. Acest ingredient minune ajuta pentru a face fata concurentei, iar in lipsa lui creste riscul de a nu fi luat in serios de posibilii investitori sau parteneri de afaceri.

Romania este extrem de putin asociata in strainatate cu branduri influente si nu valorifica cum trebuie prin branduri efectul tarii de origine in comportamentul consumatorilor moderni. Facand brandurile romanesti cunoscute la nivel international, promovam si imaginea Romaniei!

Avem o tara frumoasa care trebuie si merita promovata, avem romani talentati si avem produse traditionale cu care sa ne mandrim.

Lasand la o parte produsele romanesti, brandul Romaniei ar putea fi reprezentat de oameni. Inginerii IT romani ar putea fi brand de tara pentru ca sunt foarte bine pregatiti si pot atrage investitori pe piaţa locala. Sau romanii nostrii talentati si inteligenti care si-au adus contributia la dezvoltarea stiintei si tehnicii mondiale (despre ei am scris aici: Uite romanu’ nostru ce a realizat!). De asemenea, construirea unui brand turistic puternic care sa impresioneze strainii.

Despre brandurile turistice ale Romaniei stim cu totii ca au fost cam tot atatea cate conduceri s-au schimbat pe la Ministerul Turismului. Dracula, Hagi, apoi au urmat proiecte scumpe, de milioane de dolari (Romania – Fabulospirit, Romani in Europa, Romania The Land of Choice etc.) care nu a dat rezultate si care au fost abandonate.

romania

In 2012, studiul de cercetare realizat de Future Brand, „Country Brand Index”, pe un esantion de 118 tari, claseaza Romania pe locul 100 in ceea ce priveste brandul de tara. Suntem la capatul clasamentului, intre Ghana (locul 99) si Algeria (locul 101), tari pe care noi le consideram „lumea a III- a”. (vedeti aici studiul: www.futurebrand.com/images/uploads/studies/cbi/CBI_2012-Final.pdf)

Va invit in continuare, sa participati la un studiu de cercetare despre Perceptia romanilor despre brandul de tara: obsurvey.com/S2.aspx?id=7D807C09-63DD-4483-9A96-969068A3B86C 

perceptia-romanilor-despre-brandul-de-tara

Acest studiu reprezinta analiza perceptiei romanilor asupra brandului de tara al Romaniei si are doua componente, una calitativa – interviul cu specialisti in branding, turism, online si o componenta cantitativa reprezentata de ancheta sociologica (vezi mai sus linkul catre chestionar). Partea statistica a studiului are ca scop evidentierea relatiei dintre activitatile, mijloacele de promovare a tarii, nevoia de branding a Romaniei si perceptia romanilor despre brandul tarii si a brandului de turism. De asemenea, se doreste realizarea unei scrisori-raport cu datele cercetarii si bloggerii implicati, care se va trimite Ministrului Turismului, pentru a ilustra perceptia romanilor despre brandul tarii, interesul bloggerilor pentru acest subiect si dorinta onlineului de a se implica si sustine realizarea unui brand de tara puternic.

Studiul este realizat de catre Mihaela Ivan si coordonat de lector univ. dr. Florina Pînzaru, Drd. Alexandra Vițelar din cadrul SNSPA si Mednet Marketing Research Center.

 

Un articol marca Blogal Initiative!

surse foto: flu.averagedesign.com, google images

Advertisements

Lasa un comentariu

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s