Ati citit Britannia Road 22? O recomand!

Dintotdeauna m-au atras filmele, documentarele si cartile despre al doilea razboi mondial. Nu pot sa spun ca-mi plac, pentru ca nu are cum sa-mi placa un razboi… si doar stim cu totii ce s-a petrecut in timpul celui de-al doilea razboi mondial, ororile acestuia depasind cu mult orice imaginatie (fie ea bolnava). Pur si simplu am vrut sa aflu si sa cunosc mai multe aspecte ale acestui razboi, am cautat si caut sa-l inteleg (desi e greu de inteles), am vrut sa aflu cine  se face vinovat de declansarea acestuia sau de ce au ajuns oamenii in aceasta situatie.

BRITANNIA ROAD 22 (de Amanda Hodgkinson) este un roman care trateaza aceasta tema a razboiului, dar nu este doar o carte despre cel de-al doilea razboi mondial, teme precum iubirea, adulterul, familia, viata, sunt prezente in aceasta carte deosebita. M-au impresionat detaliile legate de razboi, starile si trairile personajelor acestei carti, oameni care au fost nevoiti sa indure razboiul, foametea, boala, disperarea si neputinta, dar care au luptat si au reusit sa ramana in viata.

Romanul prezinta povestea unei familii din Polonia care se destrama in timpul celui de-al doilea razboi mondial, dar care se reuneste la sfarsitul acestuia, in Marea Britanie. Este povestea tulburatoare a unei femei poloneze si a fiului ei, care raman singuri dupa ce sotul pleaca la razboi si reusesc sa supravietuiasca razboiului. Interesant (sau cel putin mie asa mi s-a parut) este felul in care este scrisa cartea, astfel ca, prezentul alterneaza cu trecutul, iar scriitoarea ne prezinta in paralel modul in care se deruleaza vietile celor doi soti despartiti de razboi.

Dupa 6 ani in care nu s-au mai vazut, odata cu incheierea razboiului, Janusz si Silvana se regasesc in Marea Britanie si incearca sa-si refaca viata… dar lucrurile nu sunt asa de simple… Janusz este surprins sa-si vada sotia imbatranita, iar frumusetea-i de altadata pare-se ca i-a pierit. Urmele lasate de razboi sunt adanci si iremediabile. Silvana si baiatul lor, Aurek par doi salbatici intr-o lume noua in care nu-si gasesc locul. Intrucat cei doi au trait o buna perioada de timp ascunzandu-se prin paduri in timpul razboiului, le este foarte greu sa se adapteze in prezent, iar pentru copil, Janusz este un intrus, un “inamic” cum el insusi il considera si-l numeste. Am remarcat legatura puternica si indestructibila mama-fiu, o legatura aproape irationala si obsesiva pe care autoarea Amanda Hodgkinson o subliniaza tacticos.

Insa Janusz nu se lasa, este foarte optimist si face tot posibilul sa se apropie de ei, sa-i educe si sa-i ajute sa se integreze in comunitate si toate acestea se intampla pe fondul unor amintiri dureroase legate de o fosta iubire traita in timpul razboiului cu o frantuzoaica (despre care aflam aproape de sfarsitul romanului ca a murit in razboi). El inca pastreaza scrisorile de la ea (scrisori pe care Silvana le gaseste la un moment dat) si incearca din rasputeri s-o uite ca sa-si poata reface viata alaturi de sotia sa. Prins in gandurile sale, nu-si da seama ca Silvana se indragosteste de un alt barbat… Iar mai tarziu va afla un adevar crud, un secret cu care Silvana s-a intors din Polonia si care le va schimba vietile.

Mai mult de atat nu va zic, va lasa sa descoperiti singuri 🙂 .

Vocea editorului: “Unul dintre cele mai valoroase debuturi din ultimii ani, Britannia Road 22 are un rafinament natural, un romantism pictural şi un superb umor al detaliilor cotidiene. Dragostea şi (in)fidelitatea sunt sondate cu o prospeţime care aduce aminte de Margaret Atwood sau Irène Némirowsky.”

„Un debut britanic uimitor de matur… Amanda Hodgkinson intră pe un teritoriu sensibil şi se distinge prin prospeţime şi empatie.“ (Kirkus Reviews)

Un prim roman remarcabil – o poveste puternică şi o evocare cât se poate de convingătoare a Angliei postbelice. Excepţional!“ ( Penelope Lively)    

tn1_britania_road_-_22

Pe aceasta cale multumesc Editurii ALL pentru ca mi-a facut cadou aceasta minunata carte, in cadrul campaniei vALLuntar. Campania a fost initiata de Grupul Editorial ALL cu sprijinul ROMSILVA si am mai scris despre ea aici: Campania vALLuntar, editia a II-a: Bloggerii citesc si planteaza copaci cu sprijinul ROMSILVA.

Asadar, va astept cu comentarii la acesta recenzie, ca sa plantam cat mai multi copacei in cadrul campaniei. 🙂

Pentru fiecare 15 comentarii la recenzia unei carti ALL publicate pe blogurile participantilor la campanie, Grupul Editorial ALL planteaza cate un copacel impreuna cu ROMSILVA. Daca o recenzie are mai mult de 15 comentarii, celelalte comentarii se vor cumula cu comentariile de la alte recenzii, de pe alte bloguri, si la 20 de comentarii, o echipa a Grupului Editorial ALL va planta inca un copac intr-un loc ales de ROMSILVA.

Inscrierile in campanie au avut loc in perioada 4-17 februarie 2013, Grupul Editorial ALL punand gratuit la dispozitia fiecarui blogger cate doua carti la alegere de pe www.all.ro. Bloggerii au citit cartile primite si si-au scris parerea despre ele pe blogurile personale.  Campania se incheie pe 23 MARTIE!

30 thoughts on “Ati citit Britannia Road 22? O recomand!

  1. Foarte frumoasă această recenzie! Cartea pare, într-adevăr, deosebită! O adaug pe my wshlist în materie de cărţi pe care vreau să le citesc pe viitor!

  2. la fel si eu, razboiul in sine nu ma atrage, dar povestile pe care le-a nascut daca sunt narate cu talent devin deosebite.
    chiar o sa caut aceasta carte , multumesc de recenzie

    • Despre cel de-al doilea razboi mondial mereu se vor scrie si se vor spune multe… sunt atatea povesti… De curand am vazut si un documentar despre Holocaust, intr-o proiectie maraton de 9 ore care m-a impresionat profund si mi-am dat seama ca stiam prea putine despre acest razboi…

  3. Ce bine suna, si ce carte frumoasa ai ales, Andreea ❤ Multumesc pentru recomandare, si eu o trec pe lista mea, deja m-a facut sa visez ceea ce ne-ai povestit tu din ea si-mi doresc mult sa aflu cum se termina.

  4. am citit cartea asta in cadrul primei campanii si mi-a placut enorm. o tot recomand pe unde apuc si inca ma intristez cand imi aduc aminte de ea

  5. Ma apucasem sa citesc cealalta recenzie a ta si m-am oprit cand am vazut de Britannia Road, o carte care mi-a placut foarte tare (dar promit sa citesc si cealalta recenzie pana la capat). Am citit-o cu mare drag m-a făcut curioasă, paginile aproape că s-au întors singure, mi-a făcut drumurile cu metroul să pară mai scurte, nu-mi venea să cred când auzeam că urmează staţia unde cobor eu.

  6. Mihaela, din cauza comentariului tau, acum abiaaa astept sa o citesc si eu 🙂 tot pe metrou se va intampla si la mine cititul in mare, sper doar sa nu ratez vreo statie din cauza ei (cum patesc uneori cand e cartea prea buna) 🙂

  7. Pingback: Bilantul campaniei vALLuntar: 522 de recenzii de carte si 632 de copacei de plantat | Chestiuni Serioase

Lasa un comentariu

