Fitness mental

Creierul… marea uzina cenusie…
Se spune ca folosim doar o parte din creier, 10%. De fapt, s-ar zice ca doar Einstein a folosit 10%, iar noi am folosi in jur de 7% din creier. Nu stiu daca-i asa, nu e dovedita, iar mai nou cercetatorii sustin ca nu exista zona din creier care sa nu fie activa si fiecare arie e cu treaba ei, adica devine activa in anumite situatii. Un lucru este cert insa: creierul este in continuare o mare enigma pentru oamenii de stiinta, pentru cercetatori, medici, pentru lumea intreaga.
cap
Ce nu stiai despre creier:
  • Creierul nu are receptori de durere, iar un om poate fi operat pe creier fara ca acesta sa simta nimic fiind constient in timpul operatiei. Cand ne doare capul, nu ne doare creierul 🙂 ci tesuturile de natura vasculara adiacente materiei nervoase ne dor. Ne doare capul cand creste tensiunea intracraniana si in loc sa luam pastile de dureri, mai bine am lua o pauza, am face putina miscare, ne-am hidrata cum trebuie (cateva pahare de apa) si durerea ar disparea ca prin minune intr-o jumatate de ora.
  • Creierul trimite impulsuri chiar si la o zi si jumatate dupa ce  persoana a murit, iar intr-o zi un creier genereaza mai multe impulsuri electrice decat toate telefoanele din lume. Energia folosita de creier (10-23 watti) atunci cand suntem treji este suficienta pentru a aprinde un bec.
  • Creierul se dezvolta pana la varsta de 15 ani si dupa varsta de 30 de ani incepe sa piarda din greutate cam 0,25% anual. Primii ani din viata sunt insa foarte importanti pentru dezvoltarea creierului, de aceea e bine sa punem copiii sa invete de mici, sa-si dezvolte memoria, capacitatea de a vorbi, prin jocuri, nu neaparat prin exercitii matematice complicate sau sa-i invatam sa scrie si sa citeasca cand nu e timpul si momentul.
  • Daca ai un creier mare nu inseamna neaparat ca esti mai inteligent. Spre exemplu, creierul lui Albert Einstein cantarea mai putin decat un creier normal (1230 grame fata de 1300 grame). In timp ce, al lui Eminescu cantarea 1490 grame, adica avea cu 190 de grame mai mult decat unul normal.
  • Daca este lipsit de oxigen, creierul moare in 4-6 minute.
  • Creierul uman are in medie 100-200 de miliarde de neuroni, in timp ce sobolanii au in jur de 200 de milioane, acestia din urma avand o capacitate impresionanta de a invata. Cat despre regenerarea celulara, aceasta nu este elucidata complet, insa se stie ca neuronii se regenereaza si continua sa creasca toata viata, e devarat, unii se refac la 2 saptamanii, altii mult mai lent, la 30 de ani…
  • Creierul este mai rapid decat gandul. Da! Informatiile intre sinapsele neronale circula cu o viteza de peste 270 km/h!
  • Capacitatea creierului de a stoca informatii este imensa. Teoriile sustin ca poate stoca de 5 ori mai multe informatii decat Enciclopedia Britanica!!!
  • Activitatea cerebrala este mai intensa in timpul somnului, deci creierul este mai activ noaptea decat ziua deoarece atunci au loc “reparatiile” la nivel celular si energetic si se reface echilibrul fizic, psihic. De asemenea, cu cat IQ-ul este mai mare, cu atat visam mai mult. Dimineata cand ne trezim din vis, il putem interpreta (daca ne aducem aminte bineinteles), putem stabili care sunt lucrurile si aspectele, tensiunile din subconstient care ne afecteaza viata si le putem elimina sau cel putin estompa.
  • Creierul are doar 2% din greutatea corpului, dar consuma cea mai multa energie (20% din cantitatea de oxigen, 15% din cantitatea totala de sange si o cantitate imensa de glucoza). Hrana principala este glucoza, dar consumul exagerat de zahar si zaharuri ii ingreuneaza activitatea si-l pot afecta destul de grav pe termen lung.

creier

Ce putem face pentru a ne intineri creierul, pentru a-l modela si a-l intrena:

Gandirea pozitiva este esentiala, dar pe langa aceasta mai sunt si alte modalitati, printre acestea, meditatia si miscarea fizica.

Meditatia zilnica este un antrenament foarte bun pentru creier, ne relaxeaza si este foarte importanta atat pentru sanatatea mentala cat si pentru cea a corpului. Iar sportul diminueaza riscul de degradare al neuronilor, intensifica hranirea acestora si imbunatateste performantele intelectuale. Asadar, sa facem sport! Sa alergam, sa dansam, sa facem gimnastica, aerobic etc.

Totodata, e bine sa facem exercitii de respiratie in aer liber, sa ne oxigenam si sa ne inconjuram de plante pentru ca acestea incarca aerul cu oxigen si au puterea de a inlatura tot ce e daunator din aer.

Sa invatam lucruri noi, sa facem schimbari in viata noastra, sa mai iesim din rutina, sa citim carti diferite (nu doar un anumit tip de lectura), iata alte cateva modalitati de a antrena creierul,  de a-l provoca.

Creierul functioneaza la parametri optimi daca este hidratat corespunzator. Sa bem 1,5-2 litri de apa pe zi si mai mult de 16 pahare pe zi daca suntem stresati. Si mai trebuie sa stim ca 90% din volumul creierul inseamna apa.

E bine sa consumam alimente care contin proteine si care ajuta la regenerarea celulelor nervoase. Alimente pentru creier: pestele, fructe si legume (zilnic!), nuci, seminte, usturoi, cereale, ulei de masline etc.

Vorbeam mai inainte de miscare fizica… nu doar corpul nostru are nevoie de gimnastica, ci si creierul. Ultimele studii au demonstrat ca ne putem antrena si modela creierul generand astfel noi neuroni si sinapse, ceea ce duce la cresterea potentialului.

Antrenamentul pentru creier incepe sa devina un trend. Apar mereu noi informatii, cursuri, carti, site-uri cu programe variate si speciale de antrenare si pregatire a creierului. Fitness-ul mental sau Brain Fitnessul (pentru ca asa se numeste acest antrenament pentru creier) se bazeaza pe varietate, schimbare, curiozitate, provocare; toate aceste lucruri vor determina creierul sa lucreze eficient si rapid.

brain fit

 

Ce putem imbunatati cu Brain Fitness?

In primul rand, memoria, atentia, autocontrolul, apoi estimarea, luarea deciziilor, multitasking-ul.

 Memoria de lucru (pentru ca la aceasta ne vom referi mai mult)  este abilitatea de a tine activata informatia in minte in timp ce operam asupra ei, abilitate care ne ajuta la rezolvarea de probleme, luarea deciziilor, planificarea actiunilor, dar si in activitatile de zi cu zi care necesita mentinerea unor date in minte pana putem sa le scriem undeva.

Memoria de lucru se poate exersa si imbunatati prin exercitii mentale, iar efectul este cel mai usor de observat la oamenii afectati de stres si rutina excesiva, dar si la oamenii in varsta. Este recomandabil sa se combine exercitiile de memorie de lucru cu cele de atentie si e bine de stiut ca aceasta abilitate mentala este cel mai puternic afectata de stres si batranete.

Jocuri de imbunatatit memoria:
Atentia este abilitatea de a ne concentra pe ceva anume, in ciuda elementelor distractoare din jurul nostru. Avem 3 tipuri de atentie: sustinuta, comutarea voluntara a atentiei si reflexul de orientare. Atentia sustinuta si comutarea voluntara se pot antrena si se vad imbunatatiri semnificative ale acestora in urma practicarii exercitiilor mentale, la mai multe categorii de oameni (de la copiii cu tulburari de atentie pina la oamenii in varsta) si in mai multe profesii (trupe de elita, controlori de trafic aerian, soferi, etc).

Al treilea tip de atentie este unul automat, declansat de calitatile stimulilor din jur (ex: aparitie neasteptata, apropiere rapida, culoare, forma sau luminozitate neobisnuite) si nu se poate imbunatati prin exersare, dar este esential in viata de zi cu zi.

Jocuri care imbunatatesc atentia:

 

Target shape

Vigilance

Auto-controlul este abilitatea de a ne ajusta comportamentul si emotiile conform regulilor mediului din jurul nostru. Studiile stiintifice au dovedit ca auto-controlul poate fi imbunatatit prin exercitii mentale specifice, efectele fiind cele mai vizibile la oamenii impulsivi.

Jocuri care imbunatatesc autocontrolul:

 

Image Hunting

Animal spotting

Estimarea este abilitatea de a face aproximari si calcule, chiar daca datele sunt incomplete sau timpul este insuficient. Ea poate fi optimizata prin exercitii mentale specifice, chiar daca se bazeaza pe o parte mai primitiva a creierului, implicata la animale in perceptia cantitatii si volumului.

Oamenii care au o buna abilitate de estimare sunt mai exploratori si creativi si performeaza mai bine in situatiile de schimbare.

Joc pentru imbunatatirea estimarii:

Luarea deciziilor este abilitatea de a alege dintre diverse alternative si de a implementa alegerea intr-o actiune. In viata de zi cu zi suntem deseori confruntati cu situatii in care este necesar sa decidem asupra unui plan de actiune, sa alegem un produs, sa decidem ce mancam sau care persoana este mai potrivita pentru noi.

Luarea deciziei este functia creierului cea mai apropiata de atentia sustinuta si la fel ca si aceasta, ea necesita efort mental, conducand in timp la oboseala. Astfel ca  si deciziile placute, cum ar fi cumpararea unui cadou, consuma resursele creierului.  Dar prin exercitii mentale specifice putem genera resursele necesare pentru a face fata unui mediu plin de provocari.

Joc care imbunatateste Luarea deciziilor:

Multitasking-ul este abilitatea de a gestiona mai multe sarcini in acelasi timp si se refera doar la activitatile orientate spre un scop care necesita efort mental si nu la activitatile automate, inconstiente.

Studiile stiintifice au aratat urmatorul fapt: creierul omului este capabil sa gestioneze eficient doar 2 activitati simultane. Totusi, antrenamentul poate ajuta creierul sa aloce resurse mai eficient, imbunatatind multitasking-ul.

Jocuri care imbunatatesc Multitasking-ul:
brain fitness

 

De ce sa alegem Brain Fitness? Sau care sunt beneficiile?

  • Exercitiile sunt bazate pe cele mai recente cercetari stiintifice.

  • Jocuri distractive si multe provocari!

  • Program personalizat

  • Demo gratuit pentru toate jocurile pentru a le putea testa

  • Abordare integrativa a sanatatii (cele mai recente stiri, articole si sfaturi cu privire la modul in care te poti  adapta mai bine intr-un mediu provocator in continua crestere si schimbare, ce alimente ar trebui sa consumi pentru a-ti consolida performanta  mentala, sau cum sa-ti cresti sistemul imunitar adaptativ)

  • O gama variata de exercitii care asteapta sa fie parcurse!

  • Tehnologie prietenoasa (poti accesa Brain Fitness direct de pe orice dispozitiv – calculator, tableta sau telefon mobil, fara instalarea vreunei aplicatii suplimentare).

Funny video: Albert Einstein si Brain Fitness 🙂

Studii recente de cercetare derulate de universitati de renume (Cornell University, Oregon University, University of California, etc.) scot in evidenta faptul ca exercitiile de Brain Fitness cresc atat performanta in activitati de rezolvare a  problemelor, luarea deciziilor, invatare, memorizare, concentrare, cat si raspunsul imunitar al organismului.

brain

O campanie marca Blogal Initiative si BrainFitness.ro!

Sursa foto: Shutterstock

Alte surse: filmedocumentare.com, descopera.ro, brainfitness.ro

Advertisements

One thought on “Fitness mental

Lasa un comentariu

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s