Siguranta rutiera si masuri privind reducerea numarului de accidentelor rutiere

Cateva sfaturi utile si demne de luat in seama pentru o calatorie la volan in cele mai bune conditii, in diverse situatii:

Asigurarea conditiilor optime de vizibilitate, a unui acces ergonomic la comenzile autovehiculului, a unei pozitii odihnitoare in scaun si a unui bun climat in habitat contribuie la siguranta deplasarilor.

Este foarte important ca geamurile autovehiculului sa fie pastrate mereu curate, pentru a nu micsora vizibilitatea spre exterior. Oglinzile laterale trebuiesc verificate si reglate la nevoie pentru a asigura unghiuri bune de vizbilitate. Asigurand conditiile optime de vizibilitate, soferul primeste informatii complete legate de trafic.

De asemenea, pozitia in scaun trebuie sa asigure un confort bun la volan, sa nu devina obositoare pe parcursul drumului si sa permita utilizarea centurii de siguranta, fara sa jeneze; accesul la toate comenzile trebuie sa fie facil, iar instalatia audio reglata la un nivel sonor moderat care sa nu distraga atentia soferului de la trafic.

Printr-un comportament atent, soferul poate preveni nu doar uzura timpurie a masinii, ci si riscurile de aparitie a defectiunilor si a accidentelor. Stilul de condus economic si ecologic reduce considerabil riscul de accidente si este un comportament ce poate fi invatat.

Circulatia pe drumurile publice si in localitati trebuie sa se dasfasoare cu autovehicule care corespund tehnic si sunt echipate corespunzator: trusa medicala de prim ajutor, triunghiuri reflectorizante si stingator de incendiu, toate omologate.

Trebuie pastrata o distanta optima fata de cei care circula in fata noastra, pentru a putea reactiona in cazul unor situatii  neprevazute. La apropierea de trecerile de pietoni, viteza trebuie micsorata pentru a fi pregatiti in cazul aparitiilor surprinzatoare pe carosabil. Atentie deosebita trebuie acordata depasirii autobuzelor aflate in statie. Si mare atentie la pietonii care se angajeaza in traversarea strazii!

In conditii meteorologice nefavorabile, viteza de deplasare trebuie redusa pana la nivelul in care circulatia se poate desfasura in deplina siguranta.

Specialistii considera ca nu doar trusa medicala ar trebui sa fie prezenta in autovehicule, ci si accesorii suplimentare care in caz de nevoie, ne pot ajuta sa remediem mici defectiuni si astfel sa ne putem continua deplasarea mai departe, eventual pana la primul service. Acestea ar fi: lanterna electrica cu baterii, manusile de protectie, vesta semnalizare culoare galbena, cablu de remorcare, cabluri de pornire electrica, spray de umflare a anvelopei, set de becuri electrice si sigurante electrice.

T

Circulatia pe autostrada

Este interzisa circulatia pe autostrada a pietonilor, bicicletelor, vehiculelor cu tractiune animala, mopedelor, tractoarelor si masinilor agricole.

Stationarea pe autostrada se poate face doar in spatiile amenajate, pe banda de urgenta special construita fiind permisa stationarea doar in cazul unor probleme minore. Iar cand se circula cu viteza maxima, deplasarea se face pe banda dinspre gardul de separare a sensurilor. Pentru a preveni accidentele, daca intalnim pe banda noastra vehicule mai lente, trebuie sa avem rabdare sa se retraga pe alta banda, nu sa presam sau sa facem semne insistente. In caz de averse sau ploaie, viteza de deplasare trebuie redusa semnificativ si intotdeauna trebuiesc folosite semnalele de avertizare luminoasa, la schimbarea benzii de rulare, indiferent de viteza, pentru a instiinta participantii la trafic de intentiile noastre.

Condusul pe timp de noapte

Cauzele ce pot determina accidentele nocturne sunt: oboseala, viteza neadaptata in conditii de lumina scazuta, consumul de alcool sau alte substante si problemele legate de vizibilitate, adica iluminatul deficitar, fluxul luminos slab al propriilor faruri, orbirea datorita luminilor, scaderea capacitatii vizuale la toate persoanele pe timp de noapte, mai ales la persoanele in varsta. Statisticile spun ca 9 soferi din 10 sunt orbiti din cauza farurilor masinilor care vin din sens contrar si pierd controlul asupra soselei timp de mai multe secunde, ceea ce sporeste riscul de accidente.

Statisticile mai spun ca vorbitul la telefon in timpul rulajului creste riscul de accident de la 1, 4 la 4 ori. Folosirea telefonului la volan este permisa doar cu dispozitivul “maini libere”, altfel, poate avea efecte negative asupra conducerii automobilului, diminuand performantele de perceptie si de reactie rapida in caz de necesitate. Manevrarea automobilului cu o singura mana poate fi periculoasa, mai ales la depasirea unui obstacol.

Condusul in sezonul rece

Cateva sfaturi menite sa asigure o deplasare in siguranta cu autovehiculul iarna:

Daca este gheata, zapada ori polei pe carosabil,viteza maxima admisa poate fi uneori periculoasa. Fiecare dintre noi trebuie sa fie capabil sa discearna cu ce viteza adaptata trebuie sa circule in functie de conditiile meteorologice.

Este recomandata folosirea franei de motor pentru evitarea unui obstacol aparut pe un drum alunecos. Apasarea puternica a franei poate produce deraparea masinii. Daca autovehiculul intra in derapaj, este recomandata trecerea manetei schimbatorului de viteza in pozitia “liber” si o usoara virare de volan catre partea in care aluneca masina.

Se impune verificare starii tehnice a masinii inainte de a pleca la drum. Cea mai mica defectiune poate sa aiba urmari nedorite ce pot fi prevenite in timp.

Starea anvelopelor nu trebuie neglijata in nici un fel. Un pneu uzat micsoreaza aderenta la sol, conducand astfel la derapare sau la marirea spatiului total de franare.

anvelopa

Este binecunoscut faptul ca prin anvelope se face legatura permanenta si directa dintre autovehicul si suprafata de rulare. De aceea pentru confortul deplasarii si condus in conditii de siguranta, soferii trebuie sa acorde o atentie deosebita alegerii anvelopelor si in acelasi timp trebuie sa fie foarte atenti la modul in care sunt exploatate.

Dimensiunile corecte ale anvelopelor sunt trecute in talon si in cartea tehnica a masinii si trebuie sa stim ca alegerea unei dimenisuni gresite poate afecta confortul si siguranta la rulare.

In general, datorita bugetului stramtorat, suntem tentati sa alegem anvelope ieftine, insa trebuie sa intelegem un lucru: o anvelopa ieftina se va uza mai repede decat una de calitate, astfel, pe termen lung costurile vor fi mult mai mari si atunci n-am facut nimic… Deci, decat sa facem “economii scumpe”, mai bine “cumparam istet”… Anvelopele de calitate ne scutesc de astfel de neplaceri.

In primul rand, trebuie sa fim constienti de faptul ca folosirea unei anvelope de vara pe timp de iarna afecteaza serios performantele masinii  si siguranta, scade aderenta, scade stabilitatea in curbe, creste distanta de franare si bineinteles  nu putem utiliza viteze mari de rulare. Totodata, nu este recomandata nici utilizarea anvelopelor de iarna vara, deoarece la temperaturi mari compozitia de cauciuc de iarna se inmoaie foarte mult, iar la franari bruste stratul de cauciuc de pe banda de rulare se deterioreaza extrem de repede; in plus creste si consumul de combustibil…

Pe piata, exista anvelope premium si anvelope “economice”, diferentele dintre ele constand in performantele lor dinamice. Anvelopele Michelin sunt exemplul elocvent de anvelope premium, iar raportul calitate-pret in cazul acestora este cel mai bun!

Iernile sunt o provocare pentru automobilisti, de aceea acestia trebuie sa fie vigilenti, sa ramana in control si sa conduca in functie de conditiile meteorologice. Este foarte importanta reglarea vitezei de conducere la conditiile existente, pastrarea unei distante de siguranta fata de vehiculul din fata si evitarea situatiilor in care este posibila franarea brusca pe o suprafata alunecoasa.

Accelerarea trebuie sa fie progresiva si nu brusca, iar franarea trebuie sa se faca treptat pentru a opri blocarea rotilor, pentru ca, in cazul in care rotile se blocheaza, vehiculul va aluneca si va iesi de sub control. Inainte de a intra intr-o curba, este indicat sa incetinim in linie dreapta si pentru a evita alunecarea anvelopei, pierderea controlului, trebuie sa viram cu o miscare constanta, care curge si sa mentinem o viteza lenta si regulata.

Iarna privita prin prisma autovehiculelor nu corespunde intotdeauna cu iarna calendaristica. Atunci cand temperaturile scad sub 5-7 grade Celsius, pentru o aderenta buna la suprafata de rulare, este necesara folosirea unor anvelope fabricate dintr-un material mai moale decat cel folosit la anvelopele de vara pentru ca, anvelopele isi modifica proprietatile fizice si chimice in functie de temperatura si suprafata de rulare.  Acest material prezinta o aderenta superioara si ajunge mai usor la temperaturile optime de exploatare, in consecinta distantele de franare ale anvelopelor Michelin sunt mai bune cu cativa metri fata de cele ieftine.

Multi soferi sunt tentati sa monteze anvelope de iarna doar pe puntea din fata, dar acest lucru nu va oferi performanta, securitate sau nivelul optim de aderenta. Montarea anvelopelor de iarna doar pe puntea fata poate reduce aderenta spate; de asemenea, exista riscul ca vehiculul  sa derapeze. Pe de alta parte, montarea a doar doua anvelope de iarna pe puntea din spate creste riscul de a conduce drept inainte la o curba.

De aceea, pentru maximum de siguranta si control asupra vehiculului in conditii meteorologice nefavorabile, este necesara montarea anvelopelor de iarna pe toate cele patru roti!

Odata cu aparitia primelor fenomene meteorologice caracteristice anotimpului rece, exista posibilitatea cresterii numarului de accidente rutiere, aceasta se intampla in conditiile in care unii dintre cei aflati la volan dar si ceilalti participanti la trafic, considera conduita preventiva fara nici o importanta. Aprecierea lor este total gresita, caci respectarea  regulilor nescrise ale conduitei preventive poate preintampina evenimente nedorite.

michelin


Acest articol face parte dintr-o campanie marca Blogal Initiative care isi doreste sa traga un semnal de alarma privitor la cresterea numarului de accidente rutiere si care are ca obiectiv constientizarea si intelegerea importantei sigurantei rutiere in trafic. O initiativa pentru siguranta rutiera, sustinuta de Michelin!

foto: realitatea.net, michelin.ro, stopaccidentelor.zforum.biz, Publimedia/Shutterstock

alte surse: http://www.autoexpert.ro

Advertisements

Lasa un comentariu

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s