The Art Of DAR – arta de a darui a transilvanenilor

Produsele MADE IN ROMANIA sunt cool! Facand brandurile romanesti cunoscute la nivel international, promovam si imaginea Romaniei!

Si noi romanii mai avem o problema, una mare: mancam din import. Daca n-am fi atat de snobi, n-am cauta la raft produse cu ambalaje colorate si atragatoare made in nu stiu ce tara straina, ca “asa-i moda”, poate ne-am opri si la raioanele cu produse romanesti care sunt net superioare. Produsele romanesti sunt de calitate! De ce sa cumparam totul din import?

Trebuie sa stim cu totii ca “a manca din import” creeaza un deficit al balantei comerciale, trebuie sa constientizam interdependenta dintre consumul de produsele autohtone si bunastarea tarii; orice produs national cumparat asigura locuri de munca, bunastare sociala si crestere economica. In plus, ar mai trebui sa ne gandim la un lucru: legumele, fructele (proaspete si crescute natural), lactatele sau carnea de la taranii nostri sunt mult mai sanatoase si in vremuri grele precum sunt acestea sa mai dam bani si pe medicamente ca sa ne pastram  sanatatea e un efort financiar considerabil.

E nevoie de stimularea consumului de servicii si produse romanesti pentru a pune economia pe crestere, impreuna cu cresterea investitiilor in zone ca agricultura sau zootehnia (cresterea numarului de ferme, de sere). Totodata, trebuiesc dezvoltate in parteneriat cu autoritatile locale, programe de informare si sprijinire a producatorilor locali si facilitarea procesului de desfacere a produselor traditionale romanesti. Consumul de produse romanesti ar trebui sa devina o politica de stat in Romania. In alte tari s-a putut…la noi de ce nu s-ar putea?? Procedand asa ne respectam si ne apreciam mai mult pe noi insine, ca romani. Presa ar trebui sa intervina si ea in acest sens…

Iata cateva motive pentru care ar trebui sa consumam produse traditionale romanesti : in primul rand, stim ce consumam, mancam sanatos, incurajam producatorii locali, acordam sprijin economic regiunii in care locuim si nu in ultimul rand, descoperim gusturile si traditiile culinare locale. Din pacate, obiceiul romanilor de a se intoarce la traditii e din ce in ce mai rar… dar.. mai sunt romani care promoveaza traditiile peste hotare.

Avem o tara frumoasa care trebuie promovata, avem romani talentati si avem produse traditionale cu care trebuie sa ne mandrim. The Art of DAR este un astfel de produs, un produs exclusivist, la care au pus umarul producatori si mestesugari din doua regiuni ale Transilvaniei – Tarnava Mare si Valea Barcaului, un produs menit sa promoveze Transilvania si mestesugurile celor doua zone. Arta transilvanenilor este ARTA DAR-ului!

 Exclusivistul The Art of DAR, a fost lansat luni, 22 octombrie 2012, de catre Fundatia ADEPT si AGAPIS, Salaj,  la prestigiosul targ „Global Food Marketplace”– SIAL, al doilea mare targ alimentar din Europa, ce s-a desfasurat la Paris, intre 21 si 25 octombrie 2012.  .

Este un excelent instrument de promovarea a culturii, artei, mestesugurilor si produselor locale ale Romaniei in lume”, spune ambasadorul Romaniei la UNESCO, Prof. Dr. Nicolae Manolescu.

The Art Of DAR este un simbol al exclusivitatii si al rafinamentului, ce combina intr-un stil inedit mai multe produse traditionale romanesti, reunind natura si obiceiurile transilvanene. „Un apicultor inimos din Salaj”, de pe Valea Barcaului, vine cu mierea, gemul este produs in Viscri, judetul Brasov; recipientul din sticla argintat este realizat manual de catre un artist sticlar din Selimbar (Sibiu), iar suportul din stejar lustruit cu ceara de albine este confectionat de catre  un tamplar clujean si o artista din satul salajean Iaz, o tanara de 19 ani. La toate aceste elemente se mai adauga o lingurita de argint cu logo-ul zonei.

 

 

The Art Of DAR a fost realizat in editie limitata, doar 1.001 bucati pentru fiecare din cele doua regiuni implicate si la un pret de 365 de euro, urmand ca pentru fiecare produs vandut sa fie plantati cinci stejari, care vor purta numele detinatorului. „ Produsul cu numarul 1001, va fi scos la licitatie, iar banii vor fi folositi pentru o cauza sociala sau vor fi investiti pentru o actiune de sustenabilizare a turismului in cele două zone, Valea Barcaului si Tarnava Mare”, sustine Razvan Popa, responsabil pentru agricultura si biodiversitate in cadrul activitatiilor fundatiei ADEPT Transilvania.

Haideti sa vedem in continuare cateva lucruri interesante despre elementele produsului The Art of Dar. Si incepem cu: Gemul The Art of DAR.

Acesta face parte din categoria „Gemurilor din Satele Sasesti”, proiect initiat de catre Fundatia ADEPT Transilvania in Tarnava Mare, si este sustinut international de catre „Slow Food”. Este pregatit cu grija, pasiune si atentie, din fructele crescute in pamant ardelenesc si dupa o reteta secreta a Gerdei Gherghiceanu din Viscri, renumita in toata lumea pentru calitatea gemurilor si dulceturilor produse de ea. Doar ea stie dichisul prepararii gemului si cine va gusta din el va simti aroma autentica a naturii.

Gemul nu are conservanti sau aditivi, doar putin zahar atat cat sa lase loc esentelor fructelor (macese, coacaze, amestec de agrise cu coacaze negre, mere, pere, prune, rabarbar, cu zmeura) sa inunde cu savoarea si mireasma lor. Dupa ce este preparat, gemul este pus la loc de cinste, intr-o piesa de arta creata de sticlari si mestesugari transilvaneni priceputi, care au muncit zile-ntregi sa-i creeze ambalajul care sa-l merite.

Ce spune o turista din Marea Britanie, dupa ce a degustat gemurile mamei Gerda:

“Ni s-a prezentat un curcubeu intreg de gemuri pentru degustat. Mi-am inchis ochii si am fost transportata intr-o dupa-masa calda de vara multumita gustului intens de capsuni si zmeura. Gemul de visine era dulce si aromat – am simtit gustul autentic al fructelor!”

Despre Mierea The Art of DAR..

Aceasta provine dintr-un mediu curat si fara poluare si este culeasa cu migala din florile inmiresmate ale vailor Barcaului, din Transilvania, de catre neobositele albine. Iar apicultorul foloseste practici apicole traditionale si prietenoase cu mediul inconjurator.

Incalzit cu precizie si ferit de lumina soarelui, acest aur dulce este procesat fara a-si pierde proprietatile naturale si terapeutice si cele 70 de substante bioactive care energizează corpul si mintea, oferind sanatate dulce celor care o gusta.

Miere „The Art of Dar” face parte din categoria produselor de la „Sanatate Dulce” (sustinuta de Fundatia Agapis), produse sanatoase, naturale, provenite direct de la micii producǎtori de la poalele Muntilor Apuseni, din regiunea Valea Barcaului.

Ca si gemul The Art of DAR si mierea este pusa la loc de cinste intr-o piesa, opera de arta. Artistul sticlar Ion Tamaian a creat artizanatul vitrifact din produsul de exceptie The Art of Dar.

Ion Tamaian este un artist sticlar bine cunoscut in tara dar si in strainatate, pentru prestatiile sale prestigioase. Lucrarile sale au fost expuse in galerii si simeze din tara (la Sibiu, Cluj-Napoca, Baia Mare, Bucuresti), dar si din Europa (Germania, Elvetia, Franta, Suedia, Norvegia), SUA si Japonia. Atelierul sau se afla in Selimbar, judetul Sibiu, iar lucrarile sale au fost inspirate de catre tatal sau care a fost sticlar de meserie.

Cat despre suportul de stejar al produsului The Art of DAR, acesta a fost creat de domnul Sipos Stefan, care spune despre domnia lui ca “s-a nascut in rumegus”, pasiunea pentru prelucrarea lemnului venind de la tatal sau care reconditiona mobilier antic si care l-a invatat si pe el secretele realizarii unei piese de arta.

Cea care a ceruit ramele de stejar ale acestor produse transilvanene de exceptie este Ligia Bodea, o tanara de 19 ani din Iaz, judetul Salaj, a carei pasiune si iubire pentru pictura au legat-o de acest proiect. Acum 7 ani, aceasta a decis sa transforme mostenirea bunicii sale (casa acesteia) in muzeu etnografic si a adunat de prin podurile caselor vechi din zona cateva mii de obiecte traditionale: costume populare, vase de ceramica si icoane pe sticla. Acest muzeu este unic si  faimos peste tot in Romania. Ligia se mandreste cel mai mult cu colectia ei de costume populare, de cel putin o suta de tinute autentice, brodate manual si tesute la razboi si cu o colectie de ceramica de Zalau, veche si aceasta de peste o suta de ani.

Lingurita din argint este confectionata de Dras Group o micuta intreprindere romano-germana, specializata in argintarie.

„Se spune ca, muza artei este natura, cu sunetele ei, cu vietuitoarele ei. Transilvanenii sunt oameni darnici. Din fructe sanatoase, au creat gem dupa o reteta foarte speciala, iar de la albine au cules aurul dulce. Astfel, au creat arta DAR-ului. Ca sa le dea acestor produse luate de la natura, locul pe care il merita, sticlari, tamplari, mestesugari din Valea Barcaului si Tarnava Mare au muncit cu propriile lor maini, zile-ntregi si i-au creat ambalajul. O adevarata opera de arta”. (Maia Morgenstern despre The Art of DAR)

 

O campanie marca Blogal Initiative si The Art of DAR!

Advertisements

4 thoughts on “The Art Of DAR – arta de a darui a transilvanenilor

  1. Pingback: Castigatori campanie "The art of DAR"

  2. Pingback: Arta se ofera-n DAR « Chestiuni Serioase

Lasa un comentariu

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s