Stop “smecheriei”!

Cu siguranta si voi ca si mine ati avut de-a face (nu o data ci de mai multe ori) cu cersetorii, parcagii nesimtiti si spalatorii de parbrize si cu siguranta v-ati simtit abuzati, hartuiti, prostiti…

Obisnuiam sa dau bani cersetorilor, da, recunosc, dar am facut asta cu mult timp in urma pentru ca intre timp m-am “desteptat”. Mi s-a intamplat o chestie cel putin amuzanta, daca nu chiar penibila, care ma face sa rad si acum cand imi amintesc, dar care mi-a deschis oarecum ochii. Am dat bani unui cersetor la metrou, o bacnota de 10.000 de lei vechi, cum erau atunci si acesta mi i-a aruncat in fata. 🙂 Adica, ce, imi bat joc de el, el e doar de 10.000 de lei??? L-am jignit intinzandu-i umila bacnota, el probabil fiind un “cersetor de lux” care primea “bacsis” doar cu multi de zero… sau poate chiar in valuta. 🙂 De atunci mi-am dat cuvantul de onoare ca nu mai dau bani cersetorilor.

Si mi s-a mai intamplat o chestie care iarasi m-a pus pe ganduri… La universitate, intr-o seara, pe la orele 20.00 (deci, nu era asa tarziu si erau si multi oameni pe strada), am fost inconjurata de niste puradei (vreo 5-6, maxim 7-8 ani) care-mi cerseau bani. Vazand ca nu le dau nimic si tot insistand in zadar, m-au incercuit si au inceput sa traga de mine, de geanta, de haine. Au reusit sa-mi rupa geanta, dar nu mi-au luat-o, moment in care m-am enervat si am inceput sa le car palme si pumni, s-au speriat, cred si asa am scapat de ei. Tin sa va spun ca ma aflam intr-o statie de autobuz in care se aflau si alti cetateni si nici unul, absolut nimeni nu a sarit sa ma ajute… si erau doar niste puradei… Daca reuseau sa-mi inhate geanta, era cu atat mai grav, caci fusese zi de salariu (eram pe atunci la facultate si lucram part-time, iar in seara aceea tocmai luasem salariu… 🙂 )

Mai nou, in Bucuresti (nu stiu in celelalte orase ale patriei), se practica o metoda ingenioasa de cersetorie care a fraierit pe multi. Adica…te abordeaza pe strada persoane prezentabile, imbracate bine, care vorbesc frumos si care pretind ca au fost jefuiti si ca au ramas fara acte, bani, chei, ca trebuie sa ajunga in nu stiu ce oras, departe dar nu au bani de benzina sau de tren. Povestile lor sunt aproape credibile, coboara din masini (unele chiar de lux), te vrajesc ca-ti vor trimite banii inapoi pe card sau pe alte cai, unii pretind ca sunt straini si vorbesc engleza impecabil. Nu va lasati pacaliti, nu fiti naivi, cel mai probabil, dupa ce le veti da banii, isi vor lua droguri, alcool sau tigari. Am avut si eu de-a face cu astfel de persoane, dar nici macar nu le-am dat ocazia sa-si termine prima fraza, ca le-am dat cu flit (doar v-am zis, nu mai sunt naiva de odata 🙂 ).

In Bucuresti, mai convietuiesc cu noi, oamenii de rand, noi astia care muncim de dimineata pana seara pe branci si alti cetateni care ne tapeaza de bani, de obicei prin zonele centrale ale capitale, prin centrul vechi mai ales dar nu numai, asa zisii parcagii, niste nesimtiti si niste gunoaie ale societatii de care am ajuns sa ne fie frica. Da, frica… frica de ce pot fi in stare sa faca… sa ne zgarie masina, sa ne dezumfle rotile, sa ne fure oglinzile sau stergatoarele etc. Nu mai poti parca nicaieri in centru, fara sa ai de-a face cu ei. De frica lor, trebuie sa te scotocesti prin buzunare si sa-i cinstesti, ca altfel cine stie ce patesti… Si mai grav este faptul ca aceste lucruri se intampla in vazul politiei de parc-ar fi mana-n mana… Un cosmar! Si mai sunt si spalatorii de parbrize, niste paduchi de care la fel nu putem scapa…

De cateva zile, tot plimbandu-ma prin centrul Bucurestiului, am vazut prin anumite zone (Dorobanti, str. Academiei, Lahovari) ceva dragut 🙂 dar sa vedem daca da si rezultate . Mai exact, am vazut niste panouri de avertizare “anti-smecherie”, am zambit si mi-am zis in gand: “e un inceput…”

Despre asta vorbesc:

Ce e cu aceste panouri?

Se pare ca Primaria Sectorului 1 a declarat razboi “smecherilor” si a pus la cale un plan de masuri pentru a limita abuzurile la care sunt supusi zilnic cetatenii. Masurile luate vizeaza parcagiii, cersetorii, spalatorii de parbrize si cei care parcheaza ilegal pe trotuar sau pe spatiul verde. Primaria vrea sa limiteze si abuzurile pe care le face firma care ridica masini in sector. Reprezentantii institutiei spun vor fi ridicate doar masinile care “incurca circulatia”.

Combaterea acestor fenomene se va face prin intetirea patrulelor Politiei Locale si prin montarea unor “panouri de avertizare anti-smecherie”, prin care cetatenii sunt informati ca parcarea este gratuita si sunt indemnati sa refuze santajul precum si sa anunte Politia Locala.

“Parcagiii, ca si cersetorii, reprezinta forma primara de smecherie cu care se confrunta bucurestenii in viata de zi cu zi. Eu ii numesc mici interlopi intrucat actioneaza in haita iar banii pe care ii aduna prin smecherirea bucurestenilor au in fapt valoarea unei taxe de protectie platita de soferii speriati ca ar putea pleca din locul respectiv cu masinile zgariate, fara stergatoare sau oglinzi”, a declarat Andrei Chiliman.

Pentru inceput, politistii comunitari vor actiona in zonele Calea Victoriei, Piata Lahovari, Amzei, Dorobani – Radu Beller si strada Academiei.

Referitor la firma care ridica masini, Transauto Servicii Ridicare, primaria spune ca a primit nenumarate plangeri de la cetateni, ale caror masini au fost ridicate la limita abuzului. Primaria a cerut firmei de ridicari auto sa actioneze exclusiv pe arterele si zonele centrale care au fost stabilite cu Politia Locala. Sunt excluse zonele si strazile unde nu exista parcari de resedinta sau acestea sunt insuficiente. Daca firma nu respecta aceste dispozitii, in 60 de zile Consiliului Local poate sa rezilieze contractul (a precizat Chiliman).

Pana acum, lupta primariei cu cersetorii si parcagiii nu a avut mari rezultate… Politia amendeaza zilnic 10-15 cersetori pe zi, cu amenzi cuprinse intre 200 si 500 de lei, insa acestia nu le platesc si revin in fiecare zi “la datorie”. Altii sunt condamnati la munca in folosul comunitatii, dar nici pe aceasta n-o fac.

Prima data cand am vazut aceste panouri anti-smecherie, am zis ca este un inceput promitator si s-a intamplat ca in zilele respective sa vad intr-adevar locuri libere de parcare si nici urma de parcagii si am crezut ca dau rezultate aceste masuri. Duminica asta, insa, cand ma intorceam de la Bucharest Music Film Festival, din piata George Enescu, venind inspre Universitate pe Academiei (loc in care sunt instalate aceste panouri), am ramas dezamagita cand am vazut un parcagiu care dadea din maini si facea semne ca are el un loc de parcare…Mai incolo, la vreo 50 de metri distanta, 2 polististi comunitari isi faceau rondul, discutau aprins si rontaiau chipsuri cu pofta… (ei nu stiu, n-au vazut nimic). Dezamagire totala!

Daca nici aceste panouri si nici patrulele de politie (care ati vazut ce fac in post…) nu pot face nimic, haideti sa facem noi cetatenii ceva, sa nu mai incurajam cersetoria! Sa numai dam bani cersetorilor si sa nu mai parcam in locurile in care se afla acesti parcagii, chit ca lasam masina mai departe, mai mergem si pe jos…nu e greu… Fenomenul asta trebuie sa inceteze cumva!

Ce ziceti? Promiteti ca nu veti mai da bani cersetorilor, parcagiilor si spalatorilor de parbrizi? Promiteti ca nu va veti mai lasa fraieriti si santajati de acestia? Haideti, stiu ca puteti! 🙂

 

3 thoughts on “Stop “smecheriei”!

  1. acum ceva timp si eu eram la fel ca tine ,credula -mila si intr-o buna zi am zis stop -ieri arata la stiri cum o femeie cu copilu ei mergeau pe strada ce era filmata (intainplator ) si un tinar a sarit cu mina la gitul femei si ea smuls lantul de aur ,,ma gandesc totusi unde se va ajunge …

  2. Trist este ca suntem tot mai des partasi la astfel de intamplari (buzunareli, furtisaguri) dar suntem doar spectatori, adica nu intervenim… de frica de cele mai multe ori, dar si din nepasare…

  3. Si mai e un aspect pe care nu l-am dezbatut in articol, apropo de cersetorie, acela al violentei. Atunci cand nu-i bagi in seama, cand cersesc si nu le dai nimic, se intampla sa te si agreseze, fie verbal, fie fizic; te injura, te imping, te imbrancesc, te scuipa… Am patit-o! Mi-e asa o scarba si o groaza de ei…

Lasa un comentariu

