Tineretul iubeste Natura!

Pe la inceputul lunii mai, mai exact in perioada 08 – 14 mai, am participat la un proiect de tineret ce a avut ca tema “Tineretul iubeste Natura” (Yes – Youth Loves Nature), un proiect cofinantat de Comisia Europeana prin Programul Tineret in Actiune.

YOUTH ENVIRONMENT STRATEGY (YES) este numele proiectului pus la cale de Centrul pentru Educatie si Consultanta Instrumente Structurale ( CECIS ) si a avut loc in Tirgu Jiu.

Astfel, tineri din 5 tari (Polonia, Malta, Slovacia, Italia, Turcia) au sosit marti in Tirgu Jiu si impreuna cu ei am participat toata saptamana la actiuni ce au avut ca scop apropierea de natura si constientizarea protejarii mediului inconjurator, precum si a necesitatii implicarii active a fiecaruia dintre noi in gasirea de solutii noi.

Cu totii iubim natura (sau cel putin asa ar trebui..) si cu totii ne dorim un mediu curat, dar de cele mai multe ori nu facem nimic, nu ne implicam in protejarea lui si privim cu indiferenta cum acesta se degradeaza pe zi ce trece… Uitam ca resursele planetei sunt limitate si suntem nepasatori… Nu stim decat sa ne plangem, dar nu actionam in nici un fel… si din pacate in Romania, spiritul civic lipseste…

Si acum, revenind la proiectul YES… tocmai asta a abordat proiectul… formarea unor comportamente si atitudini de pretuire si mentinere a unui mediu curat, prin constientizarea si cultivarea dragostei pentru natura.

In cadrul proiectului, au avut loc vizite de studiu, workshopuri, dezbateri pe tema mediul inconjurator, activitati in aer liber, jocuri de rol,  schimburi interculturale intre tari, actiuni care au avut ca  scop informarea si incurajarea participantilor sa isi exprime opiniile si sentimentele fata de natura.

Participarea la acest proiect a fost o experienta grozava; proiectul in sine a fost unul interesant si cu o tema foarte frumoasa si sensibila: NATURA. Am cunoscut si am interactionat cu tineri provenind din alte tari, cu moduri si stiluri de viata diferite si culturi diferite, ne-am plimbat, ne-am distrat si am invatat.

Care a fost programul pe zile si cum s-a desfasurat proiectul,va voi povesti in cele ce urmeaza si voi posta si cateva fotografii.

Miercuri, pe 09.05, in prima zi, a avut loc pentru inceput o intalnire formala in care a fost prezentat proiectul, s-a explicat fiecare punct din agenda si au fost expuse intentiile precum si rezultatele asteptate.

A urmat apoi o vizita la  Muzeul de Arta din Tirgu Jiu, unde era si o expozitie temporara cu figuri de ceara aduse din Sankt-Petersburg. Expozitia o mai vazusem la Bucuresti, prin ianuarie si mare mi-a fost mirarea sa vad diferenta uriasa de pret al biletului de intrare. Astfel, in timp ce la Tirgu Jiu, pretul a fost unul simbolic, 3 lei parca, in Bucuresti, am platit cateva sute de lei (cu tot cu taxa de fotografiere)…

In continuare, am facut o scurta plimbare prin parcul central, iar vizitatorilor li s-a facut o prezentare a operelor sculptorului Constantin Brancusi:  Masa Tacerii si Poarta Sarutului.

  

Apoi, cateva jocuri de cunoastere 🙂

Am luat pranzul la Visina, iar dupa amiaza, impreuna cu Asociatia Drumetii Montane  am facut o drumetie in  Parcul National Defileul Jiului, la poteca interpretativa “Povestile Padurii” Printre altele, am invatat cum sa citim corect o harta si cum sa folosim o busola si am discutat despre inconstienta oamenilor cu privire la impactul pe care il au asupra naturii. Ne-am plimbat, ne-am relaxat si am respirat aer curat si proaspat de munte. 🙂

   

  

   

 

 

Seara a avut loc un schimb intercultural intre tari in care fiecare tara a venit cu mancare, bauturi traditionale si si-a facut o scurta prezentare.

Turcia a inceput prezentarea si a avut niste preparate grozave; pe langa rahatul turcesc, au avut si o specialitate dulce foarte foarte buna,  careia din pacate nu-i mai retin numele (ceva pe baza de zahar, care se topea in gura si care avea un gust foarte placut, asemanator cu vata pe bat dar incomparabil ca gust).

   

   

A urmat Romania 🙂 . Noi am avut slanina cu ceapa si palinca, cozonac si niste batoane cu rom. 🙂

  

Un iranian ma intreba odata, vazandu-ma ca mananc slanina: “Cum poti manca asa ceva? Atata grasime??” Si era foarte ingrozit! 🙂 Si i-am raspuns:  Pai…asa se mananca la noi, ne place slanina cu ceapa si paine :)) . Si am vazut ca, in general, strainii nu mananca asa ceva..atata grasime… se feresc de grasimi. Ei bine, nici la acest schimb intercultural, nu au mancat; am vazut doar un polonez ca a gustat, in rest.. tot noi romanii am mancat 🙂 . Insa au gustat din palinca si cred ca le-a placut. 🙂

In continuare, Italia:

Am gustat niste fursecuri delicioase pe care trebuia sa le inmoi intr-un vin alb (foarte bun, de altfel…). Au mai avut un fel de chec si o tarta cu lamaie. Aaaa si un vin rosu, bun si el.

A urmat Polonia.

Polonezii si-au pus steagurile pe ei si in introducere au intonat imnul national. Totodata au avut si un filmulet de prezentare a tarii lor. Ne-au servit cu crenwursti, cascaval de la ei si o vodca poloneza, daca nu ma insel, in orice caz o bautura spirtoasa foarte tare (asemanatoare la tarie cu palinca noastra) pe care am simtit-o pana-n ficat, asa de rau m-a ars 🙂 si despre care ne-au spus ca se bea dintr-un paharel special (a se vedea foto).

  

In continuare, Slovacia ne-a servit cu un cascaval proaspat si afumat foarte foarte bun. Au avut si ei un filmulet de prezentare.

In final, Malta, tot cu un filmulet si un singur reprezentant al acestei tari: Jean Claude. Am servit un fel de nuga, fructe uscate si o bautura specifica.

  

A doua zi, pe 10 mai, expertii de la Agentia pentru Protectia Mediului Gorj  au fost invitati sa se alature proiectului si au prezentat activitatea, proiectele Agentiei. De asemenea, au vorbit despre zonele protejate din judet, iar apoi a urmat o discutie interactiva in cadrul careia s-au abordat subiecte diverse pe tema „mediul inconjurator”,  masuri  pentru combaterea braconajului in judetul Gorj, proiecte de reciclare a deseurilor si probleme legate de cainii maidanezi.

A mai avut loc un workshop „Prelucrare sondaje de opinie”  in care fiecare tara a prezentat celorlalti rezultatele obtinute privind modul cum percep tinerii din tara de origine situatia mediului inconjurator,  gradul de implicare si constientizare al acestora si o activitate de brainstorming pentru a gasi idei in vederea realizarii unui film scurt de sensibilizare a populatiei privind protejarea mediul inconjurator. Seara s-a incheiat cu o sceneta tematica cu subiectul „problema schimbarilor climatice”, unde participantii, impartiti in 4  echipe, si-au exprimat artistic viziunea lor in acest sens.

Vineri, pe 11 mai, am avut o vizita de studiu la Cheile Sohodolului ( o arie natural protejata), unde ne-am plimbat, ne-am relaxat din nou in mijlocul naturii si am vorbit despre frumusetea ei. Un reprezentant al Administratiei Ariei Naturale protejate de interes comunitar “Nordul Gorjului de Vest” ne-a vorbit despre  conceptul de arie protejata, proiectele desfasurate in aceasta arie, rolul ei in protectia faunei si florei, precum si despre actiunile intreprinse de catre aceasta in vederea cultivarii constientei in randul populatiei, implicarea tinerilor si a organizatiilor de tineret.

Am fost in zona in care se afla pestera in forma de nari si “inelul”.

  

  

 

  

Un baiat a facut si o baie rece ca gheata in Sohodol…

Altul a prins un sarpe..

Am facut poze si am facut si putina curatenie pentru ca erau o gramada de peturi aruncate. Din pacate, noua romanilor ne plac iesirile la iarba verde, in natura, ne place gratarul, dar nu ne place sa facem curat in urma noastra…

Urmatoarea oprire in drum spre casa, a fost la Arcani, langa Jales. Acolo am luat pranzul si apoi din nou, am petrecut in natura. 🙂

O zona foarte frumoasa, linistita…

  

  

Ne-am si jucat putin.

Jocuri de energizare si motivationale, jocuri de constientizare a frumusetii naturii…

  

  

  

  

Iar la final am imbratisat copacii 🙂 .

The Tree hugers 🙂

  

  

Sambata, a avut loc o vizita la Manastirea Tismana si la schit si o vizita de studiu a  Organizatiei Nationale „Cercetasii Romaniei”- Filiala Ecaterina Teodoroiu Targu Jiu, unde tinerilor  li s-a vorbit despre proiectele pe mediu ale Cercetasilor, despre importanta Naturii pentru acestia si modul cum se raporteaza ei la Ea. Iar seara, o vizita la Coloana Infinitului a lui Brancusi.

Ultima zi de activitati, duminica, a continuat cu vizita la Muzeul Satului Curtisoara, sesiune de lucru – prezentarea activitatii Clubului Montan White Wolf Baia de Fier, jocuri de energizare propuse de liderii de grup ai fiecarei tari participante la proiect, evaluarea finala a proiectului si inmanarea certificatelor de participare pentru membrii echipelor din fiecare tara.

  

Luni 14 mai, dupa o saptamana plina de activitati, a avut loc despartirea…cei 22 de tineri din cele 5 tari si-au luat ramas bun de la organizatorii proiectului.

Despre CECIS
Centrul pentru Educatie si Consultanta Instrumente Structurale (CECIS) este o organizatie infiintata in februarie 2010 si a aparut din nevoia dezvoltarii economice, sociale, culturale si administrative a societatii in general, drept pentru care membrii ei realizeaza diferite proiecte cu caracter educational si ofera consultanta in vederea accesarii de finantari europene.
 CECIS incurajeaza deschiderea, constientizarea si implicarea prin diferite proiecte si schimburi internationale. Isi propune sa imbunatateasca intelegerea si cunoasterea si sa promoveze dezvoltarea umana, factor primordial in producerea unei schimbari, unei evolutii. Astfel ca, organizatia inititiaza diferite actiuni si activitati cu o conotatie educativa menite sa implementeze valori si norme europene, capabile sa confere o noua dimensiune europeana contextului actual.

2 thoughts on “Tineretul iubeste Natura!

  1. Pingback: Make a business, make a life!!! « Chestiuni Serioase

  2. Pingback: TINERET-UL SATUUL-ULUI | Chestiuni Serioase

Lasa un comentariu

