93 de ani de la Marea Unire

Acum 93 de ani, la Alba Iulia, a fost proclamata Marea Unire! Pe 1 decembrie 1918, Adunarea Nationala de la Alba Iulia, a adoptat rezolutia care a consfintit unirea romanilor din Transilvania, Bucovina si Basarabia cu Vechiul Regat. La vremea aceea, mii de oameni au iesit in strada sa asiste la revenirea Familiei Regale in capitala, acest lucru intamplandu-se la sfarsitul Primului Razboi Mondial. Pe langa miile de bucuresteni, trupele britanice si franceze impreuna cu un sobor de preoti au intampinat alaiul regal; in fruntea trupelor erau Regele Ferdinand si Regina Maria.

Marea Unire de la 1 decembrie 1918 ramane cel mai reprezentativ eveniment din istoria Romaniei. In fiecare an, acest eveniment este marcat in toata tara, dar si la Chisinau prin parade militare, depuneri de coroane de flori, actiuni culturale si concerte.

In Bucuresti, numerosi oficiali au fost prezenti la eveniment, inclusiv presedintele tarii Traian Basescu care anul a trecut a lipsit de la manifestari. Peste 1.500 de militarii apartinand Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Administratiei si Internelor, Serviciului Roman de Informatii si Serviciului de Protectie si Paza au participat la parada care a inceput de la ora 11.00, joi 1 decembrie.

MApN a participat la eveniment cu blocuri de parada reprezentative tuturor categoriilor de forte: aerian, terestru si maritim.

Daca in anii trecuti, a fost imposibila decolarea avioanelor de tip MiG din cauza vremii nefavorabile, anul acesta vremea a tinut cu noi si ne-am bucurat de o zi frumoasa si insorita.

Evenimentele militare dedicate zilei de 1 Decembrie nu s-au limitat doar la Parada de la Arcul de Triumf. Astfel, incepand cu orele 08.00, au avut loc ceremonii militare si depuneri de coroane si jerbe de flori la Monumentul Eroilor militari romani cazuti la datorie, amplasat in fata Palatului National al Copiilor din Parcul Tineretului, si la Mormantul Ostasului Necunoscut din Parcul Carol I.

Iar de la ora 17.40, in Piata Tricolorului din fata Palatului Cercului Militar National, a avut loc un ceremonial militar si un concert de cantece ostasesti, urmate de retragerea cu torte a militarilor din Regimentul 30 Garda “Mihai Viteazul” pe itinerariul Palatul Cercului Militar National, Bulevardul Regina Elisabeta, Piata Operei, Piata Leu, Bulevardul General Vasile Milea.

De asemenea, militarii romani aflati in misiune in teatrele de operatii au organizat manifestari specifice dedicate Zilei Nationale a Romaniei, drapelul national a fost arborat in toate institutiile militare din tara si nu numai, iar la bordul navelor maritime si fluviale militare s-a ridicat Marele Pavoaz.

Daca in anii trecuti “am sarbatorit” 1 decembrie prin munca si am vazut parada la tv, anul acesta am avut liber si m-am hotarat sa particip si eu la eveniment. 🙂 N-am plecat chiar de dimineata la Arcul de Triumf pentru ca m-am trezit cam tarziu… dar a fost mai bine ca n-am mai prins aglomeratia cea mare; am ajuns mai spre sfarsit cand lumea se retragea… Ce-i drept, cand am iesit de la metrou, m-am cam speriat de multimea de oameni si am vrut sa ma intorc, dar mi-am facut curaj si incetisor am reusit s-ajung.

Am mai prins putin din parada si am facut cateva poze prin imprejurimi (le vedeti mai jos) si la Arcul de Triumf unde se facuse coada la intrare pentru ca se putea vizita gratis; Arcul de Triumf l-am vizitat cu alte ocazii, asa ca n-am mai stat la coada.

Mergand spre Semanatoarea cu 41, am mai prins inc-o data fortele terestre retragandu-se. (vezi foto)

Bineinteles ca nu se putea fara scandal si nervi… ca doar unde-i gramada mare de oameni intotdeauna e si samanta de scandal… Cativa frustrati si nemultumiti au inceput sa se certe intre ei si cu jandarmii pentru cateva strazi blocate… ca “de ce trebuie sa ocoleasca domne ei ca sa ajunga nu stiu unde, ca sa dea drumul la circulatie si la pietoni, ca e bataie de joc, ca asa si pe dincolo”…. dar nu mai bine stateau ei acasa… Data viitoare sa stea acasa si sa nu ne mai polueze fonic pe noi astia care vrem sa ne bucuram de ziua nationala… Am mai vazut la televizor si huiduieli, e adevarat erau adresate lui Basescu si politicienilor, dar totusi ar putea sa se abtina de la manifestari de genul acesta, macar intr-o zi ca aceasta…

Seara am participat la ceremonialul militar din fata Palatului Cercului Militar National si la retragerea cu torte a militarilor din Regimentul 30 Garda “Mihai Viteazul”.

Galerie foto –  parada de la Arcul de Triumf si “Retragerea cu torte” 
One thought on “93 de ani de la Marea Unire

Lasa un comentariu

